RECENZE – NEŽ PADNE TMA

Překlad: Nikola Polzerová
Rok vydání v ČR: 2022
Vazba: pevná/vázaná
Počet stran: 344
ISBN: 978-80-7633-578-3

První mrtvola, dvanáct podezřelých a nekonečná ledová prázdnota...

Doktorku Kate zasáhla osobní tragédie. Aby unikla neúnosné realitě, využije příležitosti strávit rok v malé výzkumné stanici na Antarktidě. Její předchůdce údajně zemřel při tragickém neštěstí. Čím více však ubývá denního světla, tím více je všem členům základny jasné, že nešlo o pouhou nehodu a že vše  pohlcující tma a nesnesitelná zima zdaleka nejsou jediným nebezpečím.

Lékařka Kate přilétá na polární výzkumnou stanici na Antarktidu jako náhradnice za lékaře Jeana-Luca, který tragicky zahynul. Blíží se několikaměsíční období tmy a Kate se obává, jak to se všemi obyvateli stanice může psychicky zamávat. Přece jenom denní světlo, přítomnost slunce, nemůže nahradit umělé osvětlení. I tak panuje mezi lidmi občas ponorka. A všichni vědí, že ať se stane cokoliv, nikdo pro ně v období zimy nemůže přiletět.

Sama Kate má za sebou tragickou událost, kterou jí denně připomíná jizva v obličeji a závislost na lécích proti bolesti. Navíc nikomu nepřiznala, že má panický strach ze tmy. A že v zemi věčného ledu a sněhu je tma opravdu naprosto černá, že si nevidíte ani na ruku těsně před obličejem. Také si od začátku nesedla s vedoucí stanice Sandrine. Tedy spíše Sandrine s ní, přestože Kate nemá tušení, proč je k ní vedoucí tak arogantní, odměřená a nepřátelská.

Bohužel mrtvý lékař nebude jediným zahynuvším z posádky. Spekuluje se navíc, že jeho smrt nebyla pouze nešťastná náhoda. Jak se projeví povaha ostatních členů v této vyhrocené situaci?

Kniha mě zaujala na první dobrou svou anotací. Neotřelé téma polární stanice v Antarktidě mi přišlo velice zajímavé. Neumím si představit, být někde zavřená spoustu měsíců v podstatě s cizími lidmi, navíc za tak drsných podmínek. Však Kate to také neměla jednoduché a vlastně nikdo z posádky.

Moc se mi líbilo, jak nás autorka nechala nahlédnout do psychiky členů výzkumu. Děj byl dlouho konzistentní, až ke konci přidával na svižnosti. Což ovšem neznamená, že byste se nudili, to vůbec ne, ani náhodou. Příběh byl po celou dobu mrazivý, napínavý, sugestivní a já ho vřele všem čtenářům doporučuji. A doufám, že autorka zase něco originálního vytvoří.

Emma Haughton vyrostla v Sussexu. Po studiu angličtiny na Oxfordské univerzitě pracovala jako novinářka pro několik deníků a novin např. The Times. Je autorkou řady naučných knih pro školy a několika napínavých románů pro mládež. Než padne tma je její prvotinou v oblasti thrillerů pro dospělé.

Hodnocení: 95%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Alpress. Knihu zde můžete zakoupit.