RECENZE – V MYSLI VRAHA

Autor:
Mike Omer
Překlad: Milan Lžička
Počet stran: 344
ISBN: 978-80-271-2069-7

Chicago. Tři ženy byly nalezeny uškrcené, nabalzamované a naaranžované v pózách, jako by byly živé. K případu je přizvána horlivá a sebevědomá forenzní psycholožka Zoe Bentleyová a podivínský speciální agent FBI Tatum Gray. Zoe se musí pokusit pochopit vrahovu motivaci, aby ho policie dokázala najít dřív, než zemřou další ženy. Během vyšetřování sama dostává podezřelé anonymní zásilky. Nikomu o nich neřekne, jejich obsah ale odkazuje k příšerným zločinům z minulosti. Z lovce se stává kořist a z minulosti děsivá přítomnost..

Zoe Bentleyové je třiatřicet a pracuje jako forenzní psycholožka u Útvaru analýzy chování při FBI. K ÚACH nastupuje agent Tatum Gray z Los Angeles a oba jsou přizváni do Chicaga k případu zavražděných žen, jejichž těla byla posléze nabalzamována a ponechána naaranžované na veřejných místech. Oběti přibývají, čas je neúprosný. Zoe jako psycholožka musí rozlousknout, proč vrah těla balzamuje, proč je vystavuje na místech, která jsou přístupná široké veřejnosti. Co ho k únosům, vraždám a vystavování motivuje? Proč ho vůbec napadlo těla balzamovat?

Zoe se snaží myšlenky a chování pachatele pochopit, bojuje však tak trochu s názorem agenta Graye, také s názorem známého profilovače, šťouravým novinářem, a navíc ji začíná dohánět jistá záležitost z daleké minulosti. Trpí nočními můrami, strachem a funguje v podstatě na kávovém pohonu. Mohou brutální zločiny z minulosti nějak souviset s dnešními případy?

Na začátku knihy jsem se obávala, že mě navzdory výborným hodnocením příběh úplně nechytne. Ani Zoe ani Tatum Gray mě nezaujali na první dobrou, navíc občas mi dělá problém děj, odehrávající se u FBI. Zaujal mě však námět a také mě dost bavila linka z minulosti, ve které Zoe líčí, co prožila ve svých čtrnácti letech. Minulost totiž o sobě dává vědět, vlastně nikdy za sebou nezavřela dveře. Ve spojení s dnešními případy to však Zoe velmi děsí.

V knize se ovšem nestřídají pouze kapitoly současnosti a minulosti, ale také kapitoly vyprávěné z úhlů pohledu různých postav i samotného pachatele. Než jsem se zorientovala, byl to jeden velký chaos, což mě mírně iritovalo. Ale námět, zápletka, to vše se mi dostalo pod kůži a těšila jsem se na každé další čtení. Bavilo mě vytváření profilu sériového vraha, cesta do jeho myšlení, do jeho úchylek. Kapitoly psané jeho pohledem byly velice zajímavé.

Musím také zmínit jednu z vedlejších postav příběhu, a sice postavu dědečka agenta Graye Marvina. Jejich dialogy, samotná postava čilého staříka, skvěle jsem se bavila. Bylo to moc příjemné zpestření napínavého děje.

Někdo může namítnout, že je kniha hodně psychologicky zaměřená, já však tohle nimrání se v chování postav, objevování podstaty jejich křivých charakterů, úchylek, mám ráda. Takže za sebe určitě doporučuji a brzy se můžete těšit na recenzi dalšího případu této dvojice, protože jsem se po dočtení knihy V mysli vraha, do něj okamžitě pustila.

Mike Omer je původně novinář a vývojář počítačových her, ale v současné době nejvíce přemýšlí nad svou novou sérií detektivních thrillerů s forenzní psycholožkou Zoe Bentleyovou. S oblibou píše o skutečných zločincích nebo naopak obětech zločinů. Má ale taky rád humor, proto svoje thrillery odlehčuje vtipnými pasážemi. Ve spisovatelském snažení jej horlivě podporuje jeho manželka. Společně vychovávají tři děti a domácnosti.

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Cosmopolis a můžete je zde zakoupit.