RECENZE – ILUZE

Nakladatelství: Metafora
Rok vydání: 2022
Vazba: pevná / vázaná
Počet stran: 576
ISBN: 978-80-7625-170-0

Jediný způsob, jak ho dopadnout, je být o krok před ním.

Před zábavním parkem ve Stockholmu objeví policie tělo ženy v bedně probodané meči. I když to na první pohled připomíná nepovedený kouzelnický trik, záhy je jasné, že se jedná o mimořádně brutální vraždu.

Totožnost oběti však zůstává záhadou a případ se nehýbe z místa. Policistka Mina Dabiriová nakonec nevidí jinou možnost než požádat o pomoc Vincenta Waldera, mentalistu a odborníka na lidskou psychiku i magii.

Ačkoli Vincent zpočátku není spoluprací nijak nadšený, probudí se v něm hluboko zasunuté vzpomínky. Spolu s Minou, která rovněž bojuje se svými démony, si během vyšetřování uvědomí, že pronásledují nelítostného sériového vraha. A ten jako by se snažil Vincentovi něco říct. Podaří se jim ho zastavit, než bude obětí víc?

Tuva pracuje v kavárně a stará se o malého synka Linuse. Právě se ho chystá vyzvednout ze školky, kam však už nedojde. Později je její tělo nalezeno v bedně probodané meči. Vše připomíná nepovedený kouzelnický trik. Jde však o velmi surovou a promyšlenou vraždu. Navíc se nejedná pouze o jednu vraždu, objevují se další oběti. Co mohou mít oběti společného? Proč si vrah vybírá právě je a napodobuje kouzelnická čísla?
Vyšetřovatelka Mina osloví muže, který má s magií a iluzemi hodně společného. Jde o mentalistu Vincenta Waldera. Kolegům policistům se moc nelíbí, že by jim měl nějaký „kouzelník“ sestavovat profil vraha a radit při vyšetřování. Mina má však opačný názor. Vincent se v tomto prostředí pohybuje, zná lidskou psychiku a dokáže si tak všimnout detailů, které člověk, pohybující se úplně mimo branži, lehce přehlédne. A to by jim mělo pomoci.

Musím hned na začátku napsat, že s Iluzí jsme se absolutně minuly. Těšila jsem se na knihu a díky skvělým hodnocením jsem měla vysoká očekávání, která však zůstala nenaplněná. První kapitola byla úžasná, ale tím to pro mě skončilo.

Absolutně mě neoslovily hlavní postavy příběhu Mina a Vincent. Přestože obvykle mě baví a zajímá, když některá z postav trpí určitou psychickou poruchou, je to takové nahlédnutí do nitra a poznání něčeho nového, zde mě to neoslovilo. Poruchou trpěly totiž obě hlavní postavy. Mina chorobným strachem z mikrobů, virů, neexistující špíny, Vincent pro změnu obsedantě kompulzivní poruchou. Čeho je moc, toho je příliš. Myslím, že porucha u jedné postavy by úplně stačila. I když je mi jasné, že autorka tady cílila na vzájemné pochopení se Miny a Vincenta.

Příběh byl za mě rozvleklý, natahovaný, plný zbytečné omáčky, rozhodně by mu méně stran a trochu více akce neuškodilo.

Bohužel mě nezaujalo ani hlavní téma, a sice magie, iluze a celkově tento svět. Opravdu jsem s touto knihou šlápla vedle, nebavila mě a dočíst ji, bylo utrpení a nuda. Přitom například knihy Zlatá klec a Stříbrná křídla z duologie Faye, které jsem od autorky četla, byly za mě výborné. Proto jsem i počítala s tím, že z Iluze budu nadšená jako spousta dalších čtenářů. No nebyla. Autorka také nepsala knihu sama a to se na díle jistě také projevilo. Tím ovšem netvrdím, že je kniha špatná, jen nebyla vhodná pro mě.

Příběh je vyprávěn z různých úhlů pohledů, jak z pohledu Miny, Vincenta, Vincenta jako dítěte, tak také pohledy vedlejších postav příběhu, například Mininých kolegů.

Iluze je prvním dílem trilogie Mentalista. Já vím s jistotou, že po dalším dílu nesáhnu. Komu bych však Iluzi doporučila? Určitě čtenářům, kteří si libují v obsáhlých dílech, nevyžadují akci, zajímají se o magii, iluze a duševní poruchy, týkající se především konkrétních fóbií a obsese. Tedy jim nebude vadit, prokousávat se téměř šestisetstránkovou bichličkou, kde je svižného děje pomálu.

Budoucí čtenáře tedy určitě neodrazuji, kniha má skvělá hodnocení, jen já jsem se s ní prostě nepotkala.

O autorech:
Švédská autorka Camilla Läckberg (1974, Fjällbacka) je jednou z nejčtenějších spisovatelek na světě. V rámci úspěšné série Fjällbacka vydala deset knih, jichž se prodalo přes 23 milionů výtisků v 60 zemích světa a které posloužily jako předloha pro devět televizních filmů a jeden kinofilm.

Knihami Zlatá klec (Metafora, 2019) a Stříbrná křídla (Metafora, 2020), dvoudílnou sérií temných, napínavých psychologických románů, se jako autorka vydala novým směrem, vytvořila nezapomenutelnou hlavní hrdinku a vyslala do světa jasnou zprávu o právech žen. Společně s odborníkem na lidskou psychologii a iluzionistou Henrikem Fexeusem dala vznik krimi trilogii Mentalista, jejíž první díl s názvem Iluze vydala Metafora v roce 2022.

Camilla Läckberg je také úspěšná podnikatelka a jedna ze zakladatelek investiční společnosti Invest In Her, která podporuje podnikání žen a bojuje za vyrovnané platy mužů a žen.

Henrik Fexeus (1971, Örebro) se již od školních let věnoval kouzlům a iluzím a velmi brzy ke svým zájmům přidal také pokusy o nevědomé ovlivňování ostatní. Léta se věnoval studiu neurolingvistického programování, hypnózy a psychologie a dnes je v těchto oblastech žádaným odborníkem a svými mentalistickými schopnostmi baví plné sály.

Ani v oblasti autorské není nováčkem. Na kontě má 10 sólových projektů a dalších 6 knih napsal společně s jiným autorem. Věnuje se populárně naučným knihám ze svého oboru (tituly Nejlepší přesvědčovací techniky a Naučte se číst myšlenky! vyšly i v českém překladu v nakladatelství Grada) i fikci. Dvě sezóny také uváděl populární švédskou televizní show Hjärnstorm. Společně s bestsellerovou autorkou thrilleru Zlatá klec Camillou Läckberg dal vznik krimi trilogii Mentalista, jejíž první díl s názvem Iluze vydala Metafora v roce 2022.

Hodnocení: 69%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora. Knihu můžete zakoupit zde.