sobota 16. června 2018

Poprvé jsem otevřela – Chlapec, který přežil pochod smrti

Krásný pozdní večer, milí knihomolští přátelé :)


Po dočtení Volavky od S. J. Bolton jsem měla chuť zalovit v úplně jiných vodách a sáhla jsem po novince nakladatelství Grada Chlapec, který přežil pochod smrti. Jde vlastně o zveřejněné deníkové zápisky židovského chlapce Pavla Taussiga během jeho „putování“ koncentračními tábory a během několika měsíců po osvobození. Čekala jsem po pravdě silnější příběh, ale když se nad tím zamyslím a spoustu toho ještě autor vysvětluje v poznámkách pod čarou, Pavel prostě psal to, co cítil. A sám zmiňuje, že někdy ani nevěděl, jak některé situace popsat, něčemu tehdy vůbec nerozuměl a spoustu věcí plně pochopil až po letech. Takže kniha opravdu věrně odpovídá zápiskům jedenáctiletého chlapce a je tak i psaná. Nejde o klasický příběh, ale o interpretaci poznámek a zápisků. Myslím, že dnes večer knížku dočtu, je útlounká a navíc obsahuje mimo samotný text spoustu naskenovaných dokumentů.



Anotace:
V roce 1981 sepsal Pavel Taussig pro svého staršího syna k jeho jedenáctým narozeninám svůj životopis. To proto, že i jemu bylo jedenáct, když se ocitl v Osvětimi. Poté přežil ještě tábory Mauthausen, Melk a Gunskirchen a pochod smrti. Při popisování zážitků použil jen své vlastní zápisky. Psal si deník a zážitky od zatčení přes koncentráky do osvobození tak, jak je měl v čerstvé paměti. S nikým se přitom o nich nebavil, psaním si krátil dlouhou chvíli v nemocnicích v Rakousku, kdy byl ještě přesvědčený, že ani jeden z rodičů válku nepřežil.
Postupně pak Pavel Taussig text doplnil o poznámky, dokumenty vystavené v koncentračních táborech a těsně po osvobození i o přepis původního deníku, který psal od 4. května 1945 do 27. 7. 1945.





Zajímáte se o literaturu z období 2. světové války? Zaregistrovali jste tuto novinku? Ještě musím vyzdvihnout, že je kniha nádherně graficky vyvedená.

Vaše Šárka ♥

2 komentáře:

  1. Skvělé fotky Šári :) Já se na knihu taky chystám co nejdřív, snad už dnes, graficky se vyvedla neuvěřitelně, takže jsem zvědavá na příběh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Graficky je knížka vážně skvěle vyvedená. Ale čekala jsem trošičku víc na toto téma.

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥