RECENZE – Holčička, kterou tam nechali

Autorka: Roxanne Veletzos
Překlad: Štěpánka Svobodová
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 363
ISBN: 9788075461988

Rodinná sága inspirovaná skutečným příběhem. V mrazivé noci v lednu 1941 se na schodech bytového domu objeví opuštěná židovská dívenka. Rumunsko se spojilo s nacisty a židovská populace je ve vážném nebezpečí. Dívka je umístěna v sirotčinci, ale zanedlouho ji adoptuje bohatý bezdětný pár. Pojmenují ji Natalia a holčička se pro ně stane středobodem vesmíru. Natalia prožívá bezstarostné dětství, adoptivní rodiče ji vroucně milují a chrání před válkou, která zuří všude okolo. Nástup poválečné komunistické diktatury je neúprosný a rodinu stíhá jedna rána za druhou. Rodinu připraví o veškerý majetek, roky dospívání tráví Natalia v bezútěšném světě za železnou oponou, její rodiče jsou označeni za nepřátele režimu a jsou pronásledováni. Jediným únikem před krutou realitou se jí stane hra na klavír a komplikovaná láska. Zamiluje se do dlouholetého otcova přítele, ženatého Viktora, který po změně režimu získal vysokou funkci. Nezapomněl však na staré přátele a snaží se rodině pomoci. Vzápětí však z jejich života zmizí. Po deseti letech se Natalia a Viktor náhodně potkají. Viktorovi se naskytne příležitost získat pro Natalii svobodu a uniknout z komunistického pekla. Natalia musí učinit bolestné rozhodnutí: zůstat v Bukurešti se svými milovanými adoptivními rodiči a mužem, kterého stále miluje, nebo využít šance, aby konečně žila svůj život a jednou provždy snad odhalila minulost.

Natalia pochází ze židovské rodiny, což se v roce 1941 i v Rumunsku ukázalo jako obrovský problém. Rodiče nemají na vybranou. Buď nechají svou dcerku v domě a uprchnou a tím se možná zachrání všichni. Počítají totiž, že se o jejich krásnou malou dcerušku jistě někdo postará. Nebo budou utíkat s ní, v tom případě je veliká pravděpodobnost, že je chytí a všechny zastřelí. Je to pro ně neskutečně těžké rozhodnutí, ale v podstatě nemají na výběr. Holčičku posléze objeví žena a odvede ji do sirotčince. Tam však Natalia nemusí zůstat dlouho. Adoptuje ji bohatý pár Despina s Antonem, kterým se nedaří mít vlastní děti. Nataliu milují a ona se má s adoptivními rodiči jako v ráji. Zbožňuje hru na klavír. Bohužel válečná léta se podepíší i na této rodině a poválečný komunistický režim ještě více. Rodina přijde o celý svůj majetek. Natalia prožívá krušné chvíle, navíc je ještě nešťastně zamilovaná. Nakonec musí v jedné vypjaté situaci učinit velice těžké rozhodnutí, na kterém však bude záviset celá její budoucnost.

Přestože mi kniha přišla tak trošku rozvláčněji psaná, jsem moc ráda, že mi ji Fortuna Libri poskytla k recenzi. Období druhé světové války mě zajímá, ráda si přečtu různé pohledy a také příběhy z různých zemí. Tady navíc jsme se v příběhu dostali ještě do období komunismu, za železnou oponu a to bylo pro mě také hodně zajímavé. Příběh z velké části autentický, vzadu v knize najdete i fotografie pravé „holčičky“ a její adoptivní rodiny.

Já knihu k přečtení můžu určitě doporučit, jen musí čtenáři počítat s tím, že děj plyne tak nějak pomaleji, rozvláčněji. Ovšem je velice zajímavý.

Roxanne Veletzos se narodila v Bukurešti, později se s rodiči přestěhovala do Kalifornie. Už jako teenagerka psala povídky. Jejím hlavním zdrojem bylo dětství strávené v Rumunsku. Pomáhalo jí to se začlenit do nového prostředí. Postupem času se za občasného psaní stala vášeň. To ji vedlo i k rozhodnutí studovat žurnalistiku na kalifornské státní univerzitě v Northridge. Studium úspěšně uzavřela bakalářskou zkouškou.

Hodnocení: 82%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Fortuna Libri. Knihu zakoupíte zde.