RECENZE – TEMNÉ CESTY

Překlad: Eva Hauserová
Nakladatelství: Ocelot
Rok vydání v ČR: 2021
Vazba: pevná/vázaná
Počet stran: 368
ISBN: 978-80-88364-12-2

Již po desetiletí řádí kolem hlavní silnice městečka Cold Creek vrah, který útočí na ženy. Svérázná teenagerka Hailey miluje přírodu a díky svému otci v ní umí i přežít. Nyní je Hailey sirotek a žije u příbuzných, kde jí policista Vaughn dělá ze života peklo. Hailey se rozhodne utéct do hor a lesů Britské Kolumbie, ale místní obyvatelé se začnou domnívat, že se stala nejnovější obětí silničního vraha.

O rok později se Beth Chevalier obrátí život vzhůru nohama. Její sestra Amber byla zavražděna, a tak Beth přijíždí do Cold Creek zjistit, co přesně se jí stalo. Čím víc se ale blíží pravdě, tím víc ohrožuje sebe samotnou a postupně odhaluje, proč Hailey utekla.

Hailey je sedmnáctiletá dívka, která už v minulosti přišla o maminku a teď i o otce. Jelikož není plnoletá, žije u tety a jejího muže Vaughna. Vaughn je policista, Hailey dělá ze života peklo, neustále jí něco nakazuje, přikazuje a celkově je nepříjemný a zlý i k dalším mladým lidem v městečku. Vaughn se vymlouvá, že Hailey ochraňuje, protože kolem městečka Cold Creek řádí již několik let vrah a nebyl dopaden. Hailey ale cítí ze samotného Vaughna nebezpečí a navíc zjišťuje, že bude asi úchylný, co se mladých děvčat týče. Rozhodne se utéct a žít v horách. Otec ji naučil žít v přírodě, postarat se o sebe a navíc má Hailey kamaráda, který jí s útěkem pomůže a může se na něj při nějakých potížích obrátit. Jonny samozřejmě tají, že je Hailey v pořádku a naživu a že on ví, kde se schovává, protože na něj neustále útočí Vaughn a snaží se ho obvinit z čehokoliv, co se v městečku stane.

Uběhne rok a Hailey stále žije v lese v horách. V městečku se objeví mladá Beth, která se vydá do městečka, ve kterém byla zavražděna její sestra. Potřebuje zjistit, co se stalo, navíc si vůbec nerozumí s rodiči, kteří se upínají k víře a pocitům Beth tak vůbec nerozumí. Takže zkrátka odjede a rodičům tvrdí, že dál studuje na právničku. V Cold Creek se ubytuje v kempu a nechá se zaměstnat jako brigádnice ve stejné jídelně jako dřív její sestra. Brzy se roznese, že ona je sestra té mrtvé a pověsí se jí také na paty Vaughn, samozřejmě pod záminkou ochrany. Beth se seznámí i s Jonnym, nejlepším kamarádem Hailey. Zajiskří to mezi nimi, ale kvůli Vaughnovi, který Jonnyho nenávidí a dává mu za vinu vše včetně zmizení Hailey, nedávají nic najevo.

Dvě mladá děvčata, jedna mrtvá sestra, jeden mladý muž a divný, zákeřný polda. Jak tohle vše dopadne? Vrátí se Hailey do městečka? Zjistí Beth podrobnosti o smrti své sestry, mohla by dokonce pomoci dopadnout vraha? A jakou roli ve všem hraje Vaughn?

Knihu autorka rozdělila do tří částí, přičemž začíná prologem a končí epilogem. První část je věnovaná Hailey a jejímu dobrodružství a je psána v první osobě.

Druhá část je věnována Beth, jejímu pátrání po mrtvé sestře a tato část je psána er-formou.

V třetí části se střídají kapitoly psané z pohledu Hailey a z pohledu Beth a jejich životy se začínají prolínat.

Tolik tedy k ději. Od autorky jsem četla tři knihy a ty byly výborné. Co bylo tohle? Přišlo mi, že čtu román pro teenagery s minimem napětí a hlavně, že to napsal někdo úplně jiný než Chevy Stevens. A thriller? Kde ten se skrýval? Možná ke konci se pár prvků thrilleru objevilo, ale toť vše. To je hodně málo.

První část s Hailey mě nebavila, nudila jsem se a těšila se, jakmile začala část druhá s Beth, že se děj konečně rozjede. No nic moc. Navíc jsem autorce vůbec ten příběh nevěřila. Nevěřila jsem jí postavy a už vůbec jsem jí nevěřila ani trochu to, co ta děvčata zvládla ve svém věku, v té dané situaci a ve svém stavu. No, vlastně jsem jí věřila Vaughna, ten byl tak odporný, zákeřný a protřelý, že u něj jsem nepochybovala

Kniha mě bohužel zklamala a doporučila bych ji mladším čtenářům, kteří s napínavou literaturou teprve začínají. Vytrénovaným čtenářům thrillerů kniha nepřinese nic.

Jediné, co mě na knize dostalo, byl epilog. Je výborně napsaný, až mě z něj zamrazilo. A potom psí hrdina Vlk, ten je úžasný.

Chevy Stevensová, vlastním jménem René Unischewski, vyrůstala na ranči na ostrově Vancouver u jihozápadního pobřeží kanadské provincie Britská Kolumbie. Než se dala na spisovatelskou dráhu, pracovala – stejně jako hlavní hrdinka její literární prvotiny – coby prodavačka nemovitostí. Její debutový thriller Stále nezvěstná (2010), jehož zápletku tvoří drsný, sice fiktivní, ale v současnosti velmi aktuální příběh, vychází v jednadvaceti zemích. Její další romány slaví nemenší úspěch.

Ocenění v roce 2011 za knihu Stále nezvěstná: International Thriller Writers Awards (Best First Novel)

Hodnocení: 58%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuju e-shopu Mega knihy. Knihu tam můžete zakoupit.