RECENZE – Nová životní kapitola Amy B.

Kelly Harmsová
Překlad: Michaela Martinová
Počet stran: 360
ISBN: 978-80-271-1057-5

„Kdo tvrdí, že s knihovnicemi je nuda?“

Amy Bylerová je upracovaná, nedoceněná a (skoro) svobodná matka. Když se však objeví její (skoro) bývalý manžel, pronásledovaný pocitem viny, a nabídne se, že se o děti na nějaký čas postará, Amy váhá. Malá přestávka by jí prospěla, ale dokáže být bez dětí? A co si počnou děti bez ní? Zvládne se o ně jejich otec postarat? Nakonec se nechá přesvědčit a vyrazí z pensylvánského venkova na knihovnickou konferenci do města, které nikdy nespí. Do New Yorku.

Obvykle prakticky založená a zdrženlivá Amy se ve víru velkoměsta dokáže konečně pořádně odvázat. Objevuje sofistikovaný život plný kultury a jiných radostí, jež si dosud odpírala. Zjišťuje, že i svobodná matka si může dopřát trochu zábavy, a ne věnovat veškerý čas dvěma pubertálním dětem. Dokonce se za povzbuzování svých kamarádek odhodlá i k několika schůzkám naslepo. Jedno setkání jí však obrátí život vzhůru nohama. Potká muže, v jehož přítomnosti se jí srdce rozbuší jako splašené. Původně nevinné prázdniny se tak změní ve spletitou hru citů, a jak se léto chýlí ke konci, Amy si uvědomuje, že bude muset učinit nelehké rozhodnutí. Dá sbohem svému starému životu a otevře novou, vzrušující kapitolu? Neztratí ale návratem domů svoje nově objevené já?

Než si však stačí vybrat, nečekaná událost svede oba její světy dohromady a Amy hrozí, že ztratí všechno, o čem kdy snila a co kdy milovala.

Amy pracuje jako knihovnice a sama se stará o své dvě děti, patnáctiletou Cori a dvanáctiletého Joea. Jejich otec a Amyin muž John totiž před třemi lety prásknul do bot, zmizel do Hongkongu a Amy zůstala na vše sama. Cori je výborná ve skocích do vody a Joe je zase technicky velmi zdatný. Amy se má co ohánět, aby celou domácnost zvládla a dětem v rámci možností nic nechybělo.

Jednoho dne se však John objeví zpět v Pensylvánii. Najednou ho dohnaly výčitky svědomí a chce se o děti postarat a dopřát Amy volný čas pro ni samotnou. Amy Johnovi nevěří, má strach, že chce děti zmanipulovat a vzít jí je, protože jim může zajistit mnohem komfortnější způsob života. Nakonec se ale na naléhání nejen Johna, ale i kamarádky a vlastních dětí rozhodne, že odjede do New Yorku na knihovnickou konferenci a navštíví starou kamarádku.

Člověk však míní a život mění a Amy se život v New Yorku zalíbí. Neleží však zabořená v knihách, jak si plánovala, protože Talia, u které bydlí, pracuje v časopise a v rámci své profese jí připravila jako překvapení program, který se Amy sice zpočátku vůbec nelíbí, ale nakonec mu propadne. Věnuje se sama sobě, změní účes, začne se líčit, trendy oblékat, cvičit a randit s muži. Ostýchavá máma se najednou ocitá v úplně jiném světě a poznává, co je tzv. „momspringa“. Navíc opět poznává zákoutí lásky.

Ovšem nic netrvá věčně a Amy musí začít uvažovat o návratu domů. Vpluje do starých kolejí nebo si bude chtít udržet alespoň v jistém směru nový styl života i doma v Pensylvánii?

Na knížku jsem se docela těšila, protože jsem si myslela, že bude především o práci knihovnice, knihách a okrajově o všem ostatním. Jenže ono to bylo spíš tak nějak naopak. Asi jsem si měla pečlivěji přečíst anotaci a nějaké ty názory na knihu.

Příběh je psaný v první osobě z pohledu Amy a její kapitoly jsou prokládány deníkovými zápisky její dcery.

Postava Amy mi úplně nepadla do noty. Do New Yorku odjela v podstatě jako taková vesnická, staromódní, ženská, která během tříleté manželovy nepřítomnosti neměla žádný vztah, ale jako mávnutím proutku úplně změní svůj styl života, začne lehkomyslně randit, no zkrátka je z ní někdo úplně jiný. A to jsem jí ani autorce absolutně nevěřila.

Určitě souhlasím s tím, že matky mají také právo na svůj osobní život, na volný čas, který stráví samy se sebou, se svým koníčkem, prostě jak si zvolí, ale autorčino pojetí mi vůbec nesedlo.

Navíc nemám ráda takové ty klasické americké románky (ani ve filmovém pojetí) a tohle byl opravdu jeden z nich.

Amy mi sedla až na samotném konci, kdy začala tak nějak logicky a rozumně uvažovat, probírat se svou situací a to pro mě byla konečně uvěřitelná postava.

O knihách a knihovnictví se v knížce mluvilo samozřejmě také, ale čekala jsem víc. Kdybych věděla, jakým směrem se bude tento příběh ubírat, určitě bych si knihu nevybrala.

Je mi však jasné, že co se nelíbí mně, může se líbit vám. Proto ani nedávám nějak výrazně nízké hodnocení, přestože já nadšená nebyla. Kniha není špatně napsaná, četla se dobře a rychle a jako oddechová četba, u které nemusíte přemýšlet, proč ne, klidně po ní sáhněte. Určitě můžu doporučit jako pohodové čtení na dovolenou či na večery, kdy potřebujete absolutně vypnout a máte rádi americký styl života. Nebo spíš rády, muži jistě knihu číst nebudou.

Kelly Harms je spisovatelka, matka a velký snílek. Žije v Madisonu ve Wisconsinu se svým synem Griffinem, chundelatým psem Scoutem a milovaným irským manželem Chrisem. Než se přestěhovala na Středozápad, žila v New Yorku a pracovala s mnoha autorkami, které považuje za své hrdinky, jako redaktorka nakladatelství HarperCollins a potom jako literární agentka.
Pokud zrovna není ztracená v knize, kterou čte nebo píše, najdete ji na vodě, ve vodě nebo u vody.

Hodnocení: 75%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Cosmopolis. Knihu můžete zakoupit zde.