RECENZE – ŠIFRA

Překlad: Tomáš Bíla
Nakladatelství: Metafora
Rok vydání v ČR: 2021
Vazba: pevná/vázaná
Počet stran: 376
ISBN: 978-80-7625-162-5

V šestnácti letech se Nině Guerrerové podařilo uniknout ze smrtící pasti sériového vraha. O jedenáct let později je z ní dospělá žena, zvláštní agentka FBI, která si nenechá nic líbit – a která si poté, co internetem proletí video, na němž se efektivně vypořádává s útočníky, kteří ji napadli ve virginském parku, získá i legie fanoušků.
Jenže se dívá i někdo jiný.

Někdo, kdo Nině nemůže zapomenout starou křivdu.

Odhodlaný potrestat tu, která mu unikla, spáchá vrah z Nininy minulosti brutální zločin, jen aby ji zatáhl do vyšetřování. Tím ovšem jeho hra teprve začíná. A díky internetu se do ní tentokrát zapojí víc lidí než kdy dřív.
Jeho hádanky a slovní hříčky z něj možná udělaly zvrhlou hvězdu sociálních sítí – tajemného virtuálního ducha přezdívaného Šifra –, ale pro Ninu je pořád tím, kým byl kdysi: zrůdou přiživující se na utrpení slabších.
Aby ho dopadla, musí se spojit se spolupracovníkem FBI, psychoanalytikem Dr. Jeffrey Wadem. I jeho pronásledují stíny z minulosti, jenom společně však mají šanci – stopu za stopou, oběť za obětí – chladnokrevného vraha najít.

Začíná závod s časem, který sleduje celý svět.

Ninu Guerrerovou si při běhání vyčíhnou dva ostří hoši a napadnou ji. Jaké překvapení však nastane, když Nina násilníka s přehledem zpracuje a vyštěkne na něj, že je od FBI. Bohužel v době, kdy se více než v reálném životě žije na sociálních sítích, se na internetu objeví i nahrávka s přepadením Niny. Nina se rázem stává populární postavou. Ovšem netuší, kdo video také shlédl.

Několik hodin po incidentu je v  kontejneru nalezena mrtvola šestnáctileté dívky, která utekla od svých pěstounů. V jejích ústech policie našla vzkaz nepřímo adresovaný zvláštní agentce Nině Guerrerové. Nina si na svých bedrech nese velice těžkou minulost. Matka ji po porodu pohodila do popelnice. Před deseti lety ve svých šestnácti letech na útěku z dětského domova padla do spárů sériového vraha. Podařilo se jí uprchnout. Nyní je vrah zpět a za své oběti si vybírá dívky s podobným osudem, tedy většinou žijící na útěku na ulici. Napodobuje svůj únos Niny a mstí se za to, že mu uprchla. Nině adresuje zašifrované vzkazy, které rozhodně není jednoduché rozluštit a čas běží.

Vrah vystupuje rovněž na sociálních sítích, kde dokonce vznikají skupiny lidí, kteří se pokouší jeho šifry rozluštit. Co je však nejhorší. Vrah zveřejní na sítích video, na kterém je zachyceno mučení a týrání Niny Guerrerové z doby, kdy ji věznil. Nina zažívá největší ponížení ve svém životě, ale rovněž ji situace nakopne k tomu, vraha co nejrychleji dopadnout. Protože pokud se to nepovede, budou umírat další a další mladé dívky.

Stále si stojím za tím, že úplně nevyhledávám příběhy odehrávající se v prostředí FBI, protože mi vždy připadají tak trochu zdlouhavé. Paradoxně jsem jich ale za poslední dobu přečetla docela dost a asi změním názor.

Šifra mi upřímně zpočátku přišla taky trochu rozvláčná, ale zaujala mě svým námětem. Zaujala mě také hlavní hrdinka Nina. Mladá žena, která má za sebou strašné věci a nějakým způsobem s tím dokáže žít, i když je to někdy nad její síly. Musím říct, že při čtení pasáží, kdy se na internet dostalo video s mučením Niny, jsem skoro brečela. Autorka postavu Niny bravurně vykreslila a čtenáři se dostane lehce pod kůži a dokáže se vžít do jejích pocitů. Sympatie si u mě získali taktéž kolegové hlavní hrdinky.

Přestože jde o detektivku s prvky thrilleru, spisovatelka se zaměřila hodně i na psychologickou stránku věci a z tohoto hlediska je příběh také skvěle zpracovaný. Luštění zašifrovaných vzkazů je rovněž velmi zajímavé.

Jsem moc ráda, že jde o sérii, protože Nina mě opravdu bavila a ráda se s ní příští rok opět setkám. Vyjde totiž další díl série s názvem Jiný úsvit.

Přestože knize nedávám to nejvyšší hodnocení, jednoznačně ji doporučuji, stojí za přečtení. Do detailů propracovaný děj, psychologie, vyšetřování, postavy Niny a pachatele, to vše vám nesmí uniknout.

Než se oceňovaná spisovatelka Isabella Maldonado pustila do psaní krimi románů, v reálném životě sama nosila pistoli a odznak. Absolvovala Národní akademii FBI v Quanticu a stala se ve svém oddělení první Hispánkou, která získala hodnost kapitána. Sloužila jako hlídková policistka, vyjednavačka, tisková mluvčí, náborová instruktorka, řídící důstojnice terénních operací, koordinátorka jednotky pro boj s organizovaným zločinem a velitelka okresní stanice. Jejím posledním úkolem bylo vedení útvaru zvláštního vyšetřování a forenzních metod; potom od policie po šestadvaceti letech odešla.
Autorka série knih o agentce Guerrerové žije s rodinou ve Phoenixu.

Hodnocení: 90%

Za poskytnutí recenzního výtisku ještě před samotným vydáním děkuji nakladatelství Metafora a Grada. Zde knihu můžete zakoupit, vyšla 1. 10. 2021.