RECENZE – Pod dohledem

Překlad:
Milan Lžička
Počet stran: 376
ISBN: 978-80-271-2911-9

Každý má svoje tajemství. Ale ne vždy je dobře skryté.

Melville Heights patří k nejhezčím čtvrtím v Bristolu. Na takovém místě se přece brutálně nevraždí. Jenže… každý tu má svoje tajemství. A každý je trochu pod dohledem.

Toma Fitzwiliama, ředitele školy, mají všichni rádi, i jeho nová sousedka Joey Mullenová se do něj rychle zamiluje. Je přesvědčená, že o jejím poblouznění nikdo neví, jenže Tomův syn Freddie bedlivě sleduje dění v blízkém okolí a neunikne mu, že se Joey vůči jeho otci chová zvláštně.

O pár ulic dál bydlí studentka Jenna, která má podezření, že ředitel není až tak bezúhonný, jak se zdá. Projevuje nezvyklou náklonnost její nejlepší kamarádce a Jennina máma je přesvědčená, že jí Fitzwilliam ztrpčuje život.

A už dvacet let před těmito událostmi se jistá školačka v tajném deníku vyznává z lásky ke svému pohlednému mladému angličtináři…

Mladá Joey Mullenová se po svém návratu z Ibizy ubytuje i se svým mužem Alfiem ve vile svého staršího bratra Jacka a těhotné švagrové Rebeccy. Nutně potřebuje začít pracovat a tak vezme místo v dětském zábavním centru. Nadšená z toho není, ale z něčeho žít musí. Často chodí navštěvovat svou zemřelou matku na hřbitov, kde jí vypráví, co se děje v jejím životě. Objevil se v něm totiž další muž, který ji snad úplně uhranul.

Tom Fitzwilliam je charismatický padesátník, který šéfuje bristolské státní škole. Studenti ho zbožňují, je to jejich SUPERŠÉF. Žije s svou mladou manželkou Nicolou a pubertálním synem Freddiem, který je tak trochu jiný, v jedné z vilek V Melville Heights. A vypadá to, že za svým  sebevědomým zevnějškem skrývá nějaké temné tajemství.

Jenna Tripová je šestnáctiletá studentka bristolské státní. Žije pouze se svou matkou, která trpí zvláštními, paranoidními problémy. Má pocit, že je někdo sleduje, mimo jiné i ten chlapec od naproti, že jim kdosi přemísťuje předměty v domě, že je obětí skupinové šikany a podobně. Navíc se přidá do nějaké internetové skupiny, kde se schází lidé s podobnými pocity a vzájemně se ve svých podezřeních utvrzují. Jenna to nemá s maminkou jednoduché, se svými problémy se svěřila pouze kamarádce Bess. Jenže Bess se poslední dobou nějak podezřele často vybavuje s ředitelem Fitzwilliamem. Vypadá to, že je do něj platonicky zamilovaná. Jenny to děsí a hodlá věci přijít na kloub.

Freddie Fitzwilliam má patnáct a v podstatě žádné kamarády. Většinu času, pokud není ve škole, tráví sledováním děje v ulici. Fotí obyvatele a zapisuje si, kdo kam šel, s kým šel, kdy se vrátil. Postupem času už sleduje pouze pár konkrétních osob. Joey Mullenovou, alias Rudé semišky, kterou podezírá z toho, že má poměr s jeho otcem, Jenny Tripovou, protože její divná matka sleduje jejich dům a dokonce si pořizuje fotky. Navíc ho s Jennou spojí společné téma a obavy z toho, co se kolem jejich blízkých děje.

Když v této luxusní čtvrti dojde k vraždě, zamává to se všemi obyvateli. A  dávno utajovaná tajemství některých z obyvatelů začnou vyplouvat pomalu ale jistě na povrch.

Kniha je rozdělena do čtyř částí, jimiž souměrně proplouvají jednotlivé kapitoly. Každá kapitola je věnována na střídačku našim hlavním postavám, a sice Joey Mullenové, Tomu Fitzwilliamovi, Jenně Tripové a Fredimu Fitzwilliamovi. Celý děj je vyprávěn v třetí osobě. Mezi kapitoly jsou občas vloženy přepisy policejního vyšetřování. Najdeme zde také flashbacky do minulosti staré cca 20 let.

Příběh mě chytil do svých osidel hned od samého začátku. Trošku hůř jsem se orientovala, ale postupem času se to srovnalo. Děj se odvíjel svižně, byl pořádně zamotaný a s každou kapitolou jsem odkrývala něco nového. Postavy byly výborně vykreslené, charisma s ředitele Fitzwilliama na vás sálalo i jen prostřednictvím stránek. Také Joey, mladou ženu s ne úplně valným sebevědomím, jsem si dokázala živě představit.

Ke konci možná děj ubral na tempu, dokonce jsem přišla i na pachatele, ale už ne na okolnosti, proč vlastně ten konkrétní člověk. Nicméně vůbec mi nevadilo, že děj zpomalil, byla jsem napnutá do samotného konce.

Musím říct, že styl autorky mě nesmírně bavil, čtení jsem si užila a určitě tento psychologický román s prvky thrilleru můžu vřele doporučit.

Lisa Lewellová se narodila roku 1968 v Londýně. Pracovala jako PR asistentka pro módní řetězec Warehouse a jako recepční. V roce 1998 vydala v nakladatelství Penguin první román Ralph´s Party, který se v témže roce stal bestsellerem. Jewellová je autorkou 18 titulů. Celkové prodeje jejích knih dosahují v anglicky mluvících zemích téměř dvou milionů prodaných kusů. Její knihy byly přeloženy do 16světových jazyků. Žije v Londýně s manželem, dcerami Amélií a Evie a dvěma kočkami.

Hodnocení: 93%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Cosmopolis. Knihu zde můžete zakoupit.