Recenze - Kam patříme

Autorka:                   Emily Giffin

Překlad:                    Jana Vlčková
Nakladatelství:      Domino
Rok vydání v ČR:  2013
Počet stran:             344

Zrovna když si začneme myslet, že život držíme pevně v rukou, nás dozajista něco vyvede z omylu...

Marian může bez zaváhání prohlásit, že ve svých šestatřiceti letech dosáhla úplně všeho, o čem kdy snila. Má úspěšnou kariéru, krásný byt a úžasný vztah s mužem, kterého miluje. K úplnému štěstí jí chybí už jen maličkost: aby ji ten muž navlékl snubní prsten a založil s ní rodinu. Peter se ovšem k ničemu nemá a Marian cítí, že její biologické hodiny tikají stále hlasitěji.

To je ovšem jen jeden ze dvou problémů, které ji trápí. Už dlouhých osmnáct let skrývá před celým světem tajemství – a to tajemství se jednoho večera objeví u jejích dveří. Je to zlomový okamžik, kdy se Marianin perfektní život začne hroutit jako domeček z karet.

Osmnáctiletá Kirby vždy věděla, že je adoptovaná a nijak ji to netrápilo. Své rodiče i sestru Charlottu měla vždy upřímně ráda, ale zároveň v ní hlodal pocit, že se od nich liší. Že zkrátka nezapadá. Sotva dosáhla plnoletosti, vydala se do New Yorku najít svou pokrevní matku – a teď tedy stojí na jejím prahu...

Marian je úspěšná šestatřicetiletá producentka populárního televizního seriálu. Žije v přepychovém bytě v New Yorku, má bohatého přítele a zdá se, že jí ke štěstí nic nechybí. Omyl... Biologické hodiny tikají, přítel, který už jednou ženatý byl, se do dalšího manželství nežene a tím ani do dalšího rodičovství. Sám má z prvního svazku syna. A ty vzpomínky... Kdyby se pořád nevracely a nehlodaly. Takové to bylo krásné, parné léto. Je to již osmnáct let, kdy se Marian naprosto úplně převrátil tehdejší bezstarostný život. Otěhotněla se stejně starým přítelem a nevěděla, co si s danou situací počít. Nakonec Conradovi těhotenství nepřiznala a rozešla se s ním. Bála se snad, že ji bude nutit na potrat? Nebo snad, že by ji nutil si dítě ponechat? Sama nevěděla, jak se zachovat. byla vlastně sama ještě dítě. Jediný člověk, kterému se svěřila, byla matka. Ani tehdejší nejlepší kamarádka neměla o ničem tušení. Nakonec Marian později v utajení porodila a holčičku přenechala k adopci manželům, kteří se marně pokoušeli o své vlastní dítě. Myslela si, že pro svou dceru v té době koná to nejlepší.

New York

Osmnáctiletá Kirby Roseová žije s rodiči a nevlastní mladší sestrou Charlottou v St. Louis. Právě se připravuje ke složení maturitní zkoušky. Kirby odmalička ví, že je adoptovaná. Také ví, že po dovršení jejích osmnáctých narozenin, může požádat adopční agenturu o údaje o své biologické matce a vyhledat ji. Váhá... neví, jestli shledání se ženou, která ji porodila a potom se jí vzdala, je opravdu to, po čem touží. Ale nakonec zvědavost přece jen zvítězí a Kirby se jednoho pozdního večera objeví u dveří Marianina bytu. Nejen pro Kirby a Marian je jejich setkání zlomové. Ovlivní to životy členů obou rodin i Conrada.

St. Louis

Kniha byla první od této autorky, kterou jsem četla a jsem velmi spokojená. Jenom mě mrzelo, že jsem neměla tolik času a opravdu jsem si tentokrát musela četbu kouskovat. Emily Giffin píše velice čtivě, v této knize je popisováno zajímavé téma biologických i adoptivních rodičů, jejich pocity, myšlenky, emoce. Jsem ráda, že to nebyl žádný sladkobolný románek s přeslazeným koncem. Zkrátka příběh několika lidí, jejichž životy se jednoho dne musely protnout.

Dlužím jí omluvu. Za spoustu věcí. Že jsem se jí vzdala. Že jsem předstírala, že se nic nestalo. Že po třech dnech strávených v nemocničním pokoji jako by pro mě přestala existovat. Že nemám v bytě vystavenou její fotografii. Že jsem jí v průběhu let nepsala dlouhé dopisy a neschovávala je v šuplíku v naději, že nadejde tento den.
Ale úplně nejvíc lituji toho, že jsem o ní neřekla Conradovi, jejímu otci. Tuhle část příběhu nejvíc zatlačuji do pozadí. Zatajila jsem ji i před Peterem. Namlouvala jsem si, že jde o bezvýznamný detail, přestože jsem v hloubi duše věděla, jak hnusně si lžu. Tahle událost znamenala zásadní předěl v mém životě, a nyní vše vybublává na povrch. Ačkoliv se Kirby nezmínila o tom, že chce vyhledat svého biologického otce, vím, že to udělá. A co pak?

Emily Giffin se narodila 20. 3. 1972 ve Spojených státech, v Baltimoru. Vystudovala práva na University of Virginia a po promoci nastoupila v roce 1997 do mezinárodní právnické firmy Winston & Strawn v New Yorku.
Roku 2001 se stěhuje do Londýna a věnuje se psaní románů na plný úvazek. Její první knihu Lily Holding True odmítne osm vydavatelství. V roce 2003 se vrací do Spojených států, do Atlanty, a v roce 2004 vychází její první román Something Borrowed, jenž se okamžitě stává bestsellerem a na němž po roce navazuje próza Something Blue a rovněž se šplhá na nejvyšší příčky oblíbenosti. V roce 2006 publikuje svůj třetí román Baby Proof a roku 2008 knihu Love the One You're With.

Emily Giffin v současnosti žije v Atlantě se svým manželem, dvěma syny a dcerou.

Hodnocení: 4/5