Recenze – Naše paní doktorka

Autorka:                    Meredith Appleyard
Překlad:                     Pavel Dufek
Nakladatelství:       Alpress
Rok vydání v ČR:   2017
Počet stran:              344

Osud nemilosrdně zasáhl do Lauřina života. Plna zármutku odcestuje do Austrálie a začne tam pracovat v malém městečku jako lékařka. Spřátelí se s vážně nemocným Neillem i jeho nedůtklivým synem Jakem. Pokud Laura prchla před vlastním neštěstím, není jistě bezpečné ani chytré zaplést se nanovo do sítí smutku a tajemství. Ale srdci se nedá poručit…

Hlavní postavou příběhu z daleké Austrálie je praktická lékařka Laura. Žije na venkově ve starém domě po pratetě, který se snaží dát do pořádku. Na venkov odešla v důsledku tragických okolností, jejichž následky jí na čas znemožnily vykonávat zodpovědně svou lékařskou praxi. V klidu venkova se dává pomalu psychicky do pořádku. Pomáhá starému sousedovi, který je těžce nemocný a získává v něm rovněž přítele. Jednoho dne se vedle v domě objeví sousedův syn Jake. Jde o velice pohledného svobodného čtyřicátníka a Laura o něm postupně začne přemýšlet i jinak než jako pouze o sousedovi. Starý Neill stále více chátrá a jeho život se blíží ke konci. Zůstává však spoustu nevyřešených situací mezi ním a jeho synem.

Chtělo by se říci při pohledu na obálku, že si projdeme dějem tak trošku jako z červené knihovny. Jde však o silný příběh, kde, bohužel, sehrává velkou roli smrt. Smrt, která někdy přichází naprosto nečekaně bez varování, jindy nás nechá se na ni zdánlivě připravit, ale stejně námi otřese. Na smrt se asi nedá nijak přichystat, přestože víme, že je v případě nevyléčitelné nemoci nevyhnutelná, a záhy nás dostihne.
Sundala si čelenku. Obličej jí orámovaly jemné kadeře kaštanové barvy. Věděl, že když se otočí, uvidí jí na záda viset hustý pletenec vlasů. Ani tato skutečnost mu na cestě neunikla. A nejen to. Také fakt, že ji málem zabil. Zalapal po dechu. Po dlouhých měsících ježdění v rozvojových zemích najednou tady na klidných jihoaustralských venkovských silnicích podlehl sebeuspokojení. Letmým pohledem zkontroloval krvavý šrám na jejím stehně a pak se jí znovu podíval do tváře.
Kniha se mi četla dobře, přestože bych našla několik slabších míst, kdy jsem se tak trošku možná nudila. Ovšem obsahuje také spoustu silných pasáží, kdy budete mít téměř na krajíčku. Určitě se do knihy pusťte, pokud máte chuť se na chvíli přesunout do tropických teplot australského venkova. Přestože příběh zpracovává vážná témata života a smrti, rodinných vztahů, mileneckých vztahů, nevyznívá nijak depresivně. Opravdu platí, že s každým koncem něco nového začíná.

Meredith se narodila a vyrostla v oblasti Murray Mallee v jižní Austrálii. Většinu své kariéry strávila jako registrovaná zdravotní sestra / porodní asistentka. Vždy však toužila psát. Nějakou dobu také přispívala do novin. Jako zdravotní sestru ji velmi zajímaly problémy s poskytováním zdravotní péče na venkově. Své poznatky zúročila již v první knize Doktorka z konce světa. Naše paní doktorka je autorčin druhý román. Meredith je vdaná a se svým mužem žije v malé vesničce ve vinařském regionu Clare Valley v jižní Austrálii. (zdroj)

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Alpress, kde knihu můžete zakoupit.