Originální název: The Escape
Autorka: C. L. Taylor
Překlad: Zuzana Pernicová
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 368
ISBN: 978-80-7498-258-3

Jo Blackmoreovou požádala neznámá žena o svezení. Jo se jí rozhodla vyhovět, ale brzy svého rozhodnutí litovala. Podivná pasažérka totiž zná její jméno, zná i jejího manžela Maxe a navíc má u sebe rukavici, která patří Joeině dvouleté dceři.
To, co započne jako neurčitá obava, se brzy přemění na peklo. Proti Jo se spikne polic
ie, sociálka a dokonce i vlastní manžel. Všichni prohlašují, že je špatná matka. Jo protestuje, považuje celou situaci za tragické nedorozumění, a dlouho věří, že se všechno nějak racionálně vysvětlí.
Když jí však úřady začnou vyhrožovat odebráním dcery, protože podle jejich mínění není způsobilá plnit rodičovské povinnosti, Jo pochopí, že nastal čas jednat. Probere všechny možnosti, které se nabízejí, a rozhodne se pro jedinou z nich, která jí i malé Elise může zaručit bezpečí.
Jo už ví, že jediným řešením je útěk.

Jo si v minulosti prožila těžké chvíle a proto je od těhotenství a porodu dcerky přehnaně úzkostlivá. Trpí přímo panickými stavy. Proto se neskutečně vyděsí, když se jí do auta téměř vecpe cizí žena, vede divné řeči a navíc zná i její rodinu. Doma se svěří Maxovi, ale ten si myslí, že Jo pouze přehání, tvrdí, že žádnou Paulu nezná. Max je investigativní novinář a Jo má strach, že se jim někdo chce mstít kvůli nějaké jeho reportáži. Ta žena jí přece vyhrožovala a měla navíc Elisinu rukavici. Ale co že to vlastně Paula tvrdila? Že má Max vrátit to, co jí ukradl? Potom by snad ani nešlo o reportáž. O co tedy? Co jí Max tají? Jo by nejraději zavolala policii, ale Max jí to rozmluví. Avšak podruhé se setkává s Paulou přímo v jejich ulici. Panikaří. Tentokrát to policii oznámí, ovšem když policie později Jo navštíví, není to kvůli jejímu oznámení, ale proto, že dostali hlášení o přechovávání drog. Jo je v šoku. Kde by se u nich doma vzaly drogy? Někdo je tam musel nastražit. Paula? Vloupala se snad do jejich domu? Jo se ocitá v bezvýchodné situaci a vypadá to, že ani s Maxem nemůže počítat. Sociálka jí hrozí odebráním dcery, z Pauly má panickou hrůzu, u rodičů se věčně skrývat nemůže, nezbývá jí tedy nic jiného, než s Elisou utéct.

Kdo má autorku načtenou, ví, že píše skvělé psychothrillery. Nejinak je tomu i v případě Útěku. Od samého počátku se vás zmocní tísnivá atmosféra. Prožíváte s Jo její pocity bezmoci, strach z cizí ženy a o vlastní dceru. Ovšem tato úzkostná atmosféra bez nějaké další gradace trvala na můj vkus poměrně dlouho. Až jsem se bála, že tentokrát se nadšení z knihy nedostaví. Potřebovala jsem nějak nakopnout, posunout se dál. Ovšem poslední třetinou knihy mi autorka opět dokázala, že to se čtenáři umí, umí si s námi pohrávat a dokáže nás hodně překvapit. Takže ano, nejnovější knihu od C. L. Taylor za sebe můžu určitě doporučit.

Nesmím  zapomenout pochválit úžasnou obálku. Celkově tato série jede v krásných, neotřelých přebalech. Takže už jen jimi musí nalákat nejednoho čtenáře.

Kdo jste ještě nevyzkoušel tvorbu C. L. Taylor, klidně začněte třeba právě Útěkem. Věřím, že se k autorce budete rádi vracet, a těšit se na další knihy jako já.

C. L. Taylor poslala svůj první rukopis do nakladatelství, když jí bylo osm let. Odmítnutí ji nezlomilo; psala dál, ale dlouhá léta jen pro sebe. Teprve když BBC vyhlásila soutěž pro začínající autory, odhodlala se svou tvorbu předložit světu podruhé. Tentokrát uspěla a její povídka byla zařazena do antologie britských literárních talentů.
Během následujících dvou let byly její povídky publikovány tolikrát, až sama autorka ztratila přehled (k čemuž se nerada, ale dobrovolně přiznává). Stejně tak nedokáže říct, kolik nominací či literárních cen v tomto období své spisovatelské kariéry posbírala. S jistotou ví jediné: že teprve opakované úspěchy, které sklidila za povídkovou tvorbu, ji podnítily k napsání románu.
Bylo to velmi dobré rozhodnutí, protože její psychologické thrillery patří mezi to nejlepší, co v tomto žánru momentálně vychází. Kniha Lež dobyla první příčky všech významných žebříčků bestsellerů v Británii a byla přeložena do patnácti světových jazyků.

Hodnocení: 87%

Za poskytnutí recenzního výtisku vřele děkuji nakladatelství Domino. Knihu zde můžete zakoupit.