RECENZE – Za jasné noci

Originální název: Staircase to the Moon
Autorka: Elizabeth Haran
Překlad: Pavel Dufek
Počet stran: 424
ISBN: 978-80-7543-665-8

Když Emily prchne před domluveným sňatkem na farmu v severozápadní Austrálii, nečeká, že ji tak okouzlí zdejší krajina, i Liam, syn jejích zaměstnavatelů. Liam je zasnoubený s půvabnou Glenys a pro Emily je těžké poručit svému srdci, ale čeká ji daleko těžší zkouška. V Evropě vypukne válka, Liam i jeho otec se rozhodnou narukovat a opuštěné ženy musí držet pospolu.

Emily žije se svým otcem a třemi staršími bratry v Perthu a šije v jejich krejčovské dílně. Rozumí si pouze se svým strýčkem. Není vůbec jednoduché žít v domácnosti se samými muži. Matku Emily ztratila a strašně jí chybí ženský element. Nemá žádnou kamarádku, otec a bratři ji nikam samotnou nepouští. A v dílně šijí také pouze na muže. Emily je z toho nešťastná, doma se přímo dusí, a když jí jednoho dne jeden z bratrů dokonce vybere ženicha, ošklivého a starého, ovšem movitého, najde si potají práci daleko od domova a bez rozloučení z domova zmizí. Na farmě, kam nastoupí jako švadlena paní domu a jejích tří dcer je od začátku šťastná a spokojená. Rodina ji nebere jako zaměstnance, ale téměř jako svou. A Emily je mezi ženami ve svém živlu. A což teprve nádherná krajina kolem. Do ráje však zasáhne válka, většina mužů v mladém a středním věku narukuje na frontu a ženy musí vést hospodářství samy. Což není vůbec jednoduché. Navíc, když v této době vzklíčí i nějaké ty romantické city. Pozná Emily tu pravou lásku? Dokážou téměř samotné ženy udržet rozlehlou farmu nad vodou?

Tato kniha byla mým seznámením s autorkou a prozradím, že už doma čekají knihy další. Mám moc ráda příběhy z prostředí Austrálie, venkova a hlavně ten počátek dvacátého století. Žádný přetechnizovaný svět jako máme nyní. Miluji tyto úniky z dnešní doby pomocí knižních příběhů. Název i obálka bude určitě v čtenářích na první pohled evokovat červenou knihovnu. Ano, je to román pro ženy, najdeme tam romantická klišé, ale to vůbec nevadí. Nechybí totiž ani napínavé pasáže, vtipné pasáže, takže rozhodně nejde o žádný sladký románek. Naopak se příběh dotýká nelehkých životních situací a tu pravou romantiku bych tam viděla až v druhé řadě. Kniha mě natolik dokázala vtáhnout do děje, že jsem se pokaždé moc těšila, až se prostřednictvím stránek budu moci vrátit na farmu mezi své oblíbené postavy. A postavy dokázala autorka opravdu skvěle vykreslit. Nejen hlavní postavu Emily, ale také třeba čínského kuchaře, majitelku farmy a další. Takže za mě jde o dechberoucí příběh z nádherného prostředí a já ho s klidným svědomím doporučuji všem čtenářkám. Budete mít chuť se na farmu v Kimberley podívat.

Elizabeth Haran se narodila v Zimbabwe. Dnes žije poblíž Barossa Velley v jižní Austrálii. Je vdaná a má dva syny. Literární tvorbě se začala věnovat až po třicítce, předtím prošla profesí modelky, byla majitelkou zahradnictví a starala se o výchovu dětí.

Hodnocení: 100%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Alpress. Knihu zakoupíte zde.