RECENZE – Už mě vidíš?

Překlad: Hana Čapková
Nakladatelství: Domino
Rok vydání v ČR: 2013
Počet stran: 424
ISBN: 978-80-7303-916-5

Novodobý Jack Rozparovač děsí Londýn. Je tady ovšem jeden podstatný rozdíl...

Konec devatenáctého století. Londýnskými ulicemi obchází vražedný přízrak, který si nechává říkat Jack Rozparovač. Své oběti zohavuje a vyřezává jim vnitřnosti. Policii posílá výsměšné dopisy a je na své činy zjevně pyšný. Nikdy není dopaden.
Začátek jednadvacátého století. Jack Rozparovač se vrací. Jako by se zhmotnil jeho duch, jen tentokrát nevraždí laciné prostitutky, ale dobře situované ženy středního věku. Postupuje systematicky a brutálně, přesně podle svého vzoru: obětem podřízne hrdlo a vyjme orgány. Opět posílá dopisy na policii. A policie je bezradná stejně jako tenkrát.
Jeden rozdíl tady ale přece jenom je: vrah je podivně fixovaný na mladou policistku Lacey Flintovou. Proč se jí v dopisech vysmívá? Proč si vybral zrovna ji? Co od ní chce? Možná je klíč k dopadení pachatele právě v odpovědích na tyto otázky. A možná si nakonec bude Lacey přát, aby ty odpovědi nikdy nenalezla...

Jack Rozparovač, jak jistě všichni víme, byla přezdívka  sériového vraha, který řádil v Londýně v roce 1888. Vraždil prostitutky, podřízl jim hrdlo a oběť posléze ještě znetvořil. Policii i do novin chodily vzkazy od lidí, kteří se hlásili k vraždám. Možná mezi nimi byl i pravý vrah, kdo ví. Většinou šlo ale nejspíš o podvrh.

Nyní máme jedenadvacáté století a kdosi se snaží Jacka Rozparovače napodobovat. Objevují se zohavená ženská těla i dopisy. Kdo se rozhodl Jacka Rozparovače oživit? Dokonce zabíjí ve stejných dnech jako zabiják v 19. století. Jenom si nevybírá lehké ženy, nýbrž dobře situované matky od rodin.

Lacey Flintové umírá v náručí žena. Má podřezané hrdlo a je pobodaná. Lacey je vyšetřovatelka, nepracuje však u oddělení vražd, nýbrž se zabývá sexuálními trestnými činy. Nyní se však stává důležitým svědkem a postupně v podstatě člen týmu. Pátrání po sadistickém vrahovi, který napodobuje Jacka Rozparovače se ujímá inspektorka Tulochová. Záda jí kryje Mark Joesbury, kterého nemůže Lacey vystát. Nebo je to snad jinak? Nejiskří to naopak mezi nimi? Lacey ví o skutečném Jacku Rozparovačovi téměř vše, čeho se může člověk dočíst. Vždy ji nějakým způsobem zločinci fascinovali. Může tedy svými znalostmi týmu pomoci. Zdá se však, že má Lacey s případem mnohem víc společného než jen to, že objeví první zavražděnou ženu. Úplně klidně by se mohla stát i podezřelou. A Mark Joesbury na pochybách rozhodně je.

Knihu jsem měla doma hodně dlouho, jak vidíte, mám ještě první vydání. Ale jelikož autorka v minulých dnech vydala čtvrtý díl série, který mi přišel k recenzi, konečně jsem se do ní pustila. S první polovinou jsem docela dost bojovala. Nemusím úplně námět novodobého Jacka Rozparovače. Nebo celkově jsem až u této knihy zjistila, že nemám tu potřebu číst o rozřezaných, zmučených ženách, pohozených vnitřnostech a podobně, ať už jde o současnost či historii. A že si Sharon J. Bolton servítky rozhodně nebere. Je to pořádná drsňačka. A já nějak poslední dobou vyměklá. Neoslovila mě ale ani Lacey Flintová, hlavní postava. Vůbec ni nepřipadala jako žena s třicítkou na krku, ale spíš jako nevyzrálá dvacítka. V některých situacích se chovala opravdu nepochopitelně a zvláštně. Občas jsem měla nezkrotnou chuť na ni zařvat, ať se srovná. Čekala jsem, že se určitě časem dozvíme, co za jejím jednání stojí. A také že ano. V polovině knihy se můj náhled na knihu změnil a až do konce jsem si čtení v podstatě užívala. Autorka si skvěle poradila se zápletkou a finální rozuzlení mě hodně překvapilo. Lacey jsem v lecčems pochopila a vzala ji na milost. Však s ní budu trávit ještě spoustu času, než se propracuji k nejnovějšímu dílu série.

Knihu doporučím všem čtenářům, kteří si libují v krvavých thrillerech. Naopak slabým náturám poradím, aby raději sáhli po něčem jiném. A ještě jedna rada na konec, tuto sérii čtěte opravdu postupně, soukromý život Lacey, její minulost, je hodně zásadní a pokud začnete posledním dílem, například, o spoustu detailů přijdete. Já už mám za sebou i druhý díl a ten mi sedl hned od začátku.

Sharon Bolton vyrůstala v hrabství Lancashire a její raná kariéra zahrnovala příliš mnoho aktivit, z nichž některé jí dnes uvádějí do rozpaků. Všech svých mladistvých aktivit se ráda vzdala, aby se mohla stát matkou a spisovatelkou (v tomto pořadí).
Její knihy byly nominovány na všechny významné literární ceny, určené pro autory detektivek a thrillerů. Mnohé z těchto nominací proměnila ve vítězství, včetně mety nejvyšší, zisku prestižní ceny Dagger in the Library. Kolegové ze spisovatelské branže o Sharon Bolton hovoří bez výjimky s velkou úctou – za všechny ocitujme Tess Gerritsen: "S. J. Bolton mění tvář krimirománu, jak jsme ho znali doposud."