úterý 31. července 2018

RECENZE – Stíny nad zálivem

Originální název: Last Seen
Autorka: Lucy Clarke
Překlad: Alena Peisertová
Nakladatelství: Grada/Cosmopolis
Rok vydání v ČR: 2018
Počet stran: 368
ISBN: 978-80-271-0598-4

Anotace:
Před sedmi lety unese dva desetileté chlapce proud příliš daleko od břehu. A na pevninu se vrátí jen jeden…
Sářin syn Jacob sice před sedmi lety přežil, ale na své narozeniny, v den neblahého výročí, zmizí beze stopy. Postupně se začínají vynořovat nová i stará tajemství a komunitu na poloostrově Sandbank plíživě ochromuje napětí a nezodpovězené otázky. Sára je stále více a více zoufalá a přestává věřit všem, které zná a kterým dosud důvěřovala – a dobře dělá…
Co se vlastně před sedmi lety událo? Jak to, že v komunitě, kde se pořád někdo dívá, zrovna tehdy nikdo nic neviděl?
Kdo všechno a proč má důvod tajit, co se doopravdy stalo?

Sedmnáctiletý Jacob slaví narozeniny. Bohužel jeho narozeniny připadají na den smutného výročí úmrtí jeho nejlepšího kamaráda, který se před sedmi lety utopil. Po svých posledních narozeninách se Jacob nevrátí domů. Mezi ním a matkou došlo k roztržce a on odešel za svými přáteli, odkud se ovšem nevrátí. Sára úplně šílí, obchází kamarády a spolu s manželem pátrají, kde by Jacob mohl být. Souvisí nějak jeho zmizení s výročím úmrtí Marleyho? Proč se jí neozývá Isla, Marleyho matka? Jacoba také velmi miluje, nemůže jí být lhostejné, že zmizel. 


Od autorky jsem četla předešlé dvě knihy, které u nás vyšly a moc se mi líbily. Proto jsem byla nadšená, když se objevily Stíny nad zálivem. A nadšení mi vydrželo i po celou dobu čtení. Kniha je opravdu napínavá od počátku až do poslední stránky. Autorka si s námi zahrává, úmyslně nás navádí určitým směrem, aby nás na další stránce šokovala náhlým zvratem a zavedla zase úplně jinam. V příběhu se střídá minulost a současnost. Kapitoly z minulosti jsou vyprávěné z pohledu Isly, nejlepší Sářiny přítelkyně. Popisuje nám počátky jejich přátelství, období, kdy obě téměř ve stejný čas otěhotněly, jak v těsné blízkosti vychovávali své dva chlapce, až po tragickou nehodu před sedmi lety, kdy se Marley utopil. Se Sárou naopak prožíváme současné starosti s Jacobovým zmizením. Obě linky se pochopitelně prolnou, ale než k tomu dojde, autorka nám několikrát pořádně zamotá hlavu. 

Lucy Clarkeová patří právem mezi mé oblíbené autorky. Její knihy jsou plné napětí, jsou také psychologické, což já mám velice ráda. Hlavní postavy oplývají silnou osobností, nejsou to žádné ploché nevýrazné chuděrky. I když v nejnovější knize jde o dlouholeté nejlepší přítelkyně, smrt syna jedné z nich přátelství velice poznamená, přestože si to ani jedna nechce přiznat. Každá hrají dál svou roli, ale dopadnout dobře to asi nemůže. Za sebe tedy nejen Stíny nad zálivem, ale i další díla autorky vřele doporučuji. Cosmopolis tleskám za krásné obálky a doufám, že se brzy budeme moct těšit na další knihu této autorky.

O autorce:
Lucy Clarkeová vystudovala anglickou literaturu a nějaký čas pracovala jako moderátorka společenských akcí a také vyučovala tvůrčí psaní. V současné chvíli je spisovatelkou na plný úvazek. Miluje cestování a psaní deníků. Její debut The Sea Sisters se objevil v prestižním výběru Book Club Choise 2013 a byl přeložen do deseti jazyků. V češtině vyšly její romány Poslední nádech, Modrá a Stíny nad zálivem.
Lucy je vdaná za Jamese Coxe, profesionálního surfaře, se kterým společně tráví zimy cestováním a letní měsíce pak v jejich domě na jižním pobřeží Anglie.


Hodnocení: 93%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Grada/Cosmopolis, kde si knihu můžete zakoupit.

6 komentářů:

  1. Já jsem na straně 125 a zatím mě to nijak nechytlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu hodně psychologické, určitě to není klasický thriller a nemusí sednout každému. Já mám autorku ráda a doufám, že se zase nějaké knihy dočkáme :)

      Vymazat
  2. Mně se líbila hodně, jedna z nejlepších knih tohoto roku :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi líbila, já mám ráda psychologické čtení :)

      Vymazat
  3. Parádní recenze. Knížka mě dost láká, tak uvidím, zda se k ní dostanu.
    K Poslednímu nádechu nakonec u mě nedošlo a poslala jsem ho dál. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední nádech je skvělý, to je škoda, že jsi ho nečetla. Stíny zálivu se mi líbily, ale je to hodně psychologické, takže to možná i někoho může odradit. Já ovšem to pychologické nimrání mám ráda. Třeba se k ní dostaneš a povíme si dojmy :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥