RECENZE – Profesionálka a jiné povídky

Autor: Vladimír Pohorecký
Nakladatelství: Krigl
Rok vydání: 2018
Počet stran: 96
ISBN: 978-80-88104-32-2

Profesionálka je souborem patnácti kratších povídek se silnými až překvapivými pointami, které ve čtenářích zanechají působivou dohru. Hlavními aktéry jsou zpravidla antihrdinové, zachycení v různých životních etapách. Postavy originálních příběhů o mezilidských vztazích bývají často vystaveny mezním situacím, které obnažují jejich zranitelnost a nevyrovnanost. Přesto, byť i s pomocí ironie, nerezignují.

Povídky nejsou právě mým nejoblíbenějším žánrem, vlastně je téměř nevyhledávám, ale protože tyto napsal český autor, rozhodla jsem se je zkusit. Myslím, že napsat kvalitní povídku je možná těžší, než napsat kratší román. Musíte toho tolik „vecpat“ do omezeného prostoru, abyste oslovili čtenáře. Ve svých povídkách autor popisuje různé typy mezilidských vztahů v rozličných životních etapách a situacích. Ne vždy je hlavní postavou muž, někdy píše své postřehy také z pohledu ženy. Určitě nebudu rozepisovat děj všech patnácti povídek, to bychom zde byli týden. Celkově na mě působí knížka průměrně. Ale začnu od začátku. První povídka mě nadchla. Musím říct, že se mi líbila opravdu hodně a říkala jsem si, pokud se i ostatní ponesou v podobném duchu, bude to skvělé. Také další povídka mě zaujala, ale potom už to šlo trošku s mým nadšením dolů, s výjimkou poslední povídky, která se dotýká tématu stáří a oslovila mě také. A například povídka Mazlíčci mě velice překvapila svou pointou. Můžete si tak pro sebe říkat, jak to ten hlavní hrdina doopravdy myslel. Mě totiž napadlo až hororové pokračování, pokud jsem to pochopila správně. Ale to už je na každém čtenáři, pokud je konec jen malinko naznačený jako otevřený, co si bude představovat dál. Naopak třeba povídka Sedm měsíců, která svou délkou zabírá dvě stránky a půl, mi přišla naprosto zbytečná. Na tak malém prostoru nemůže vzniknout nic převratného.

Jak jsem zmínila, knihu beru jako průměrné dílo. Jedná se však o prvotinu, musím zdůraznit. Doufám tedy, že bude autor v psaní pokračovat, protože několika povídkami dokázal, že to vážně umí dobře.

František se mačkal v přeplněném vagonu metra cestou do práce a nebylo mu nejlíp. Snídani nestihl, v metru bylo nedýchatelno a hlavou se mu honily myšlenky na to, co ho nevyhnutelně čeká v práci. Měl pocit, že omdlí a záhy se tak stalo. Když se probral, skláněla se nad ním krásná žena. Pomohl mu nejspíš anděl.

„Ve stavech sníženého vědomí se vám věci mohou jevit lépe, než reálně jsou,“ podotkl anděl skromně.

František by rád jednou andělovi poděkoval a vymámí z něj telefonní kontakt. Teď už bude jen čekat, zda anděl na zprávu odpoví a s Františkem se sejde.

Toto není úryvek z knihy, pouze malý nástin děje první povídky. Jen věta kurzívou je citovaná z textu. Pointa je naprosto skvělá a povídka se tak pro mě stala tou nejlepší z celého souboru..

Vladimír Pohorecký se narodil v roce 1981 v Praze. Baví ho budovat příběhy, v nichž se střetává mužský a ženský svět. Vystudoval obor mediální studia na fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 2009 se věnuje novinářské profesi. Povídková kniha Profesionálka je jeho prvotinou.

Hodnocení: 70%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji autorovi Vladimírovi Pohoreckému. Knihu můžete zakoupit zde