RECENZE – Dopis

Autorka: Kathryn Hughesová
Překlad: Monika Kittová
Nakladatelství: Grada/Cosmopolis
Počet stran: 320
ISBN: 978-80-247-5747-6

Tina Craigová pracuje do úmoru, a ještě k tomu o sobotách prodává v dobročinném obchodě, aby ve svém nešťastném domově trávila co nejméně času. Když prohledává kapsy starého obleku, který někdo charitě věnoval, objeví dopis se zalepenou ofrankovanou obálkou bez razítka. Dopis otevře a přečte si ho – a to změní směr jejího života navždy. Billy Stirling ví, že se nezachoval právě hezky, ale doufá, že může ještě všechno napravit. 4. září 1939 se posadí a napíše dopis, o němž doufá, že změní budoucnost. A to se také stane – ale více způsoby, než by si kdokoliv dokázal představit… Je načase otevřít Dopis.

Tina pracuje jako stenotypistka a každou sobotu navíc prodává v dobročinném obchodě. Domů ji to neláká, protože koho by lákal opilý manžel povalující se u televize, a který navíc ještě nejde pro ránu daleko. Ano, Tina se nechá týrat, a přestože ji přítelkyně i nejlepší kamarád nabádají, aby od něj utekla, ona stále doufá, že se Rick změní. Jednou v obchodě ve starém obleku najde dopis, který je téměř čtyřicet let starý. Tinu psaní emocionálně zasáhne a rozhodne se vypátrat adresátku. Dopis je totiž bez razítka, tudíž je jasné, že pisatelem nebyl nikdy odeslán. Nakolik tento osudový neodeslaný dopis ovlivnil životy osob z let minulých, tak i Tinin, to se dozvíte v Dopise s velkým D.

Toto byla jedna časová linie příběhu, a sice sedmdesátá léta minulého století. Druhá časová linie se odehrává na počátku druhé světové války. Chrissie je devatenáctileté děvče, přísně vychovávané svými rodiči, především otcem doktorem Skinnerem. Potají se s kamarádkou vykrade na taneční večer, který se pro ni stane osudovým. Přestože večer stráví s nesmělým Clarkem, mnohem víc ji zaujme jeho kamarád Billy Stirling. A zdá se, že sympatie jsou vzájemné. Ovšem osud má s mladými lidmi svoje plány. A nejen osud, především doktor Skinner je rozhodnutý počínající vztah své dcery a Billyho utnout hned v začátku.

Na Dopis jsem se hodně těšila a měla jsem velmi vysoká očekávání. Možná i to způsobilo, že mě kniha nezasáhla tolik, jak jsem čekala, že se stane. No znáte to, lepší nic nečekat a potom být mile překvapen. Nicméně kniha se mi i tak velmi líbila, jen si myslím, že mohla autorka třeba právě příběh Chrissie podat lépe, emotivněji. Mně osobně připadal i takový useknutý, nedotažený. Přesto mě bavil víc a dotkl se mě víc než příběh Tiny. Tina si totiž za spoustu svých starostí mohla sama. I když člověk nikdy neví, jak by se v její situaci zachoval. A muži zřejmě dokáží ženu, která je do nich slepě zamilovaná, dokonale zmanipulovat. Ale i přesto mě Tina svou naivitou pěkně štvala, navíc potom v době, kdy už nešlo pouze o její život.

Dopis můžu rozhodně doporučit. Pokud máte rádi silné lidské osudy, určitě po této knize s nádhernou obálkou sáhněte.

Kathryn Hughesová žije nedaleko Manchesteru, kde se také odehrává její první román s názvem Dopis. Je britská historička, autorka životopisů a novinářka. Má doktorát z viktoriánské Anglie, který využila hned ve své prvotině The Victorian Governess. Je editorkou magazínu Prospect, píše pro The Guardian, The Economist a Times. V současné chvíli je spisovatelkou na plný úvazek a pracuje na svých dalších knihách.

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Grada/Cosmopolis. Knihu zde můžete zakoupit.