sobota 15. srpna 2020

Je prodej recenzních výtisků nemorální nebo proti tomu nemáte ani to nejmenší?


Přeji krásnou sobotu, přátelé :)

Asi by mě nenapadlo o tomto tématu psát článek, kdybych se k jisté situaci nedostala na instagramu. A musela jsem jen kroutit hlavou.

Slovenský autor, kterého na instagramu najdete pod @stanley_fantasyart veřejně na instagramu v samostatném příspěvku osočil bookstagramerku Kayu @saxy_bookskaya, že si dovolila prodat jeho knihu, kterou jí „daroval“.

Daroval? Když něco daruji, jistě nebudu požadovat recenzi na knihu či její nějaké zviditelnění. Prostě z dobré vůle někomu něco dám a víc to neřeším. 

Já neznám ani jednoho z aktérů, takže vyloženě jde jen o můj pohled a není nijak zaujatý. Pokud Kaya dostala knihu v rámci spolupráce, nejde o dárek, ale o obdržení produktu v rámci barterové spolupráce. Pokud splnila podmínky domluvené ve spolupráci, mohla potom s knihou naložit, jak chtěla. To samozřejmě mohla, i kdyby dostala knihu jako dárek, ale to je jiná věc a o tom psát nebudu. Tudíž pokud se autorovi z nějaké ješitnosti nelíbilo, že výtisk nabídla k prodeji, mohl jí to napsat soukromě a ne ji osočovat veřejně. Ale proč si neudělat reklamu, že?

Zkrátka, tohle jednání ze strany autora mě tak nějak znechutilo. Ale jakékoliv zviditelnění je přece výhodné a negativní reklama je taky reklama. I kdybych brala prodej recenzního výtisku jako nemorální, s jednáním autora bych v žádném případě nesouhlasila. Vyřešit se dá vše v klidu, v soukromém chatu a bez humbuku. Ale to už by nebylo ono, že, z toho by nekápli noví čtenáři, bezplatná reklama na knihu a podobně. Z mého pohledu se autor jenom ztrapnil. O kolik se Kaya na jeho knize obohatila? Možná o 5 Euro? Směšné.

Jak jste jistě pochopili, mně prodej recenzních výtisků za nějakou nižší částku rozhodně neetické nepřipadá. Pokud odvedu práci, knihu přečtu, zrecenzuji a nechci ji mít doma, protože mě zrovna úplně neohromila, prodám ji na bazárku třeba za stovku. A úplně klidně si zase já koupím od někoho knihu, kterou měl na recenzi. Proč ne, prosím vás? Nevidím na tom nic špatného ani nemorálního. Vím však, že spoustu z vás to má jinak, tak mi klidně napište do komentářů, podiskutujeme.

Mějte se krásně.

Vaše Šárka ♥

34 komentářů:

  1. Som veľmi rada, že sa v tomto názore zhodneme :-) Ja som tento boom na ig nezachytila, ale nedávno sa zasa riešilo, že autori recenzujú knihy iných autorov a že knihy zo spolupráce sa nemajú dávať do súťaže atď. Tiež som vtedy písala jeden článok o spoluprácach a knižných výtlačkoch. Presne tak, je to výmena, takže nejde o darovanie ani o knihu zadarmo, ako si niektorí myslia. Recenzent jej venuje čas a energiu, prečíta si ju, často nafotí, spromuje, spíše recenziu ať ď. Je to práca, za ktorú získava knihu. Taktiež súhlasím v tom, že s ňou potom môže urobiť čo chce - dať ju do súťaže, darovať kamarátovi, predať za nejakú symbolickú cenu. Aj my recenzenti máme nejaké výdavky, je jedno či už súkromné alebo spojené s blogom/účtami na sociálnych sieťach :-) Takže kým človek naplní dohodu ohľadom spolupráce, malo by to už byť potom na ňom čo s knihou urobí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář, s názorem naprosto souhlasím :)

      Vymazat
  2. Ten bloger to nemá zadarmo. Musí vložit svůj čas do přečtení knížky, do sepsání recenze a do propagace článku. Jenom je problém vidět, že se jedná o práci, když je to všechno přes internet 🙈

    Blíž ke světlu

    OdpovědětVymazat
  3. Mám naprosto stejný názor Šári. :) Kauza se ke mně taky dostala, přes Yuli, a sama jsem kroutila hlavou, co si to ten autor dovoluje, je to síla. Nechápala jsem, prostě dost nepochopil, recenzování, spolupráce a jak to chodí. Podle mě ztrapnil akorát sám sebe. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím Verunko, jen on si myslí, že je KING. No nic, jeho problém. Člověk se zdravým sebevědomím a inteligencí se takhle nezachová.

      Vymazat
  4. Naprosto souhlasím s tím, že si recenzent s výtiskem může dělat co chce. Hlavně odvedl svou práci a zaslouží si naopak autorovo poděkování.

    OdpovědětVymazat
  5. Knih je hodně a člověk nemůže mít všechny doma. A ani nechce - tedy aspoň já. Vždycky tak jednou za rok nebo za dva si udělám čas a uklidím knihovny a knihy, o nichž vím, že jsem je četla a už je číst nebudu, prostě pošlu dál. Někdy je prodávám na facebooku, když jich je méně, teď jsem si řekla, že je prostě za symbolickou částku dám do antikvariátu. Jsou tam i tituly, které se mi líbily (třeba série Cizinka), ale prostě už to (v češtině minimálně) číst nebudu a akorát se na to doma (kde už ani nebydlím) práší. A zrovna první tři knihy série Cizinka jsem dostala k recenzi. Všechny recenze jsem napsala velice svědomitě, dvě z nich to dokonce dotáhly na stránky nakladatelství (třetí ne, protože jsem si tam dovolila kritizovat špatnou korekturu a překlady některých jmen/slov). Tím jsem svou roli splnila. Výčitky necítím žádné, spíš naopak mám pocit, že tím, že se mi knihy nebudou válet doma, udělám nakladateli mnohem větší službu - upozorním na ně, někdo si koupí první díl za padesát korun a pak to třeba dopracuje k tomu, že se rozhodne si pořídit celou sérii, na čemž nakladatelství vydělá.
    Podle mě s knihami se dá zacházet takhle jako s oblečením - taky můžu od někoho (třeba k Vánocům) dostat nějaký svetr, ale když mi nesedí nebo se mi nelíbí, proč si ho nechávat, pokud pro mě nemá nějakou přidanou hodnotu nebo pokud vím, že do něj stejně nezhubnu? Ale s oblečením jsem nikdy "nebarterovala", tak nevím. :D

    Já chápu, že autora mrzí, že si čtenář jeho knihu nechce nechat. Na druhou stranu, vždycky jsem na to nahlížela z pozice čtenáře a mám tak podobný názor jako ty.

    Zajímavě tohle řeší nakladatelství Host, které poskytuje recenzní výtisky formou e-knih, které jsou navíc opatřené poznámkou, že slouží k recenzi tomu a tomu člověku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář. Tvoje slova o Cizince mi připomněla kdysi jednu mou recenzi asi pro stejné nakladatelství, která byla zveřejněna bez odstavce, kde jsem upozorňovala na chyby v textu. Dokonce chtěli chyby vypsat, asi si mysleli, že si vymýšlím :)) Ale to jsem odbočila.

      Taky knihy nejen prodávám, ale dávám u nás i do knihobudky. At už tak či tak, knihy se alespoň dostanou k dalším čtenářům.
      Je možné, že to autorovi mohlo být líto, ale podle jeho reakce spíš sázím na uraženou ješitnost.

      Odbočím ještě jednou... náhodně jsem dnes narazila na tvůj loňský článek o psaní blogů, nízké návštěvnosti atd. Už tenkrát jsem ho komentovala, teď na mě v lupě vyskočil náhodou. Ale koukala jsem, že nakonec tedy nepíšeš? Já bych měla chuť to trošku zas rozjet, ale nevím, zda to má smysl. Recenze opravdu čte minimum lidí. Ale to jen tak na okraj :) Ještě jednou díky za rozumný názor :)

      Vymazat
  6. Pamatuju si na dobu, kdy prodávat recenzní výtisky bylo naprosté tabu a blogeři za to byli až šikanováni. Ale za těch let, co jsem tady, je hezké vidět, jak se názory vyvíjejí - teď jen málokdo přistoupí na myšlenku, že recenzní výtisk je kniha zadarmo. Souhlasím s tím, co jsi napsala. Jakmile knihu dostaneš, je tvoje, a když splníš podmínky, které ti autor/jakýkoli poskytovatel recenzního výtisku stanoví, můžeš si s ní dělat, co se ti zamane. Pokud autor nechtěl, aby Kaya tu knihu prodala, měl to stanovit - a holt se stane, že se člověk narazí, ale pak kolem toho udělat takovou kauzu? Nevím, jestli si tím prospěl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, pokud mám nějaké podmínky, mám je stanovit a ne potom někoho na instagramu osočovat :) Díky za názor :)

      Vymazat
  7. Pokud bych já byla autorem, neměla bych s tím problém ani nejmenší. Je jasné, že ten, co si tu knihu koupí, si ji chce přečíst. To je plus. Dostane se k více čtenářům a ti si pak třeba koupí další knihy nebo doporučí dál. Takže bloger udělal práci přesně tak, jak měl a jak bych jako autor očekávala.
    Já osobně si nenechávám doma knihy, o kterých vím, že je nebudu číst znova. většinou je prodám, občas někomu dám. Protože si ale můžu tituly na sepsání názoru vybírat sama podle vkusu, většinou si je nechávám.
    Vzít si knihu na spolupráci je práce jako každá jiná. Obětuju tomu čas na přečtení a pak na psaní, když bych klidně mohla psát něco jiného. Za mě je to prostě výměna. Co si recenzent udělá s knihou, kterou dostal na recenzi je podle mě čistě jeho věc. Můj zaměstnavatel v práci se mě taky neptá, jak naložím s výplatou.

    OdpovědětVymazat
  8. Šárko, jsem rada, ze jsi článek napsala. Také jsem se k němu chtěla vyjádřit, ale nebyl čas. Mam názor stejný. Z meho pohledu je autor ubohý. A píšu to nejen jako recenzentka, tak i jako autorka.

    OdpovědětVymazat
  9. Ztotožňuji se s tvým názorem a sama za sebe upřímně říkám, že jsem již pár knih, co jsem získala k recenzi, k odkupu nabídla - přesně z důvodu, že to není kniha, kterou bych nutně potřebovala mít doma v knihovně a mohla by tedy potěšit jiného čtenáře.
    Taky nevidím důvod, proč by se kniha, která byla zaslaná k recenzi nemohla dát do soutěže, když se na tom obě strany domluví. Přesně i taková situace nastala - mám už nějaký měsíc doma knihu, ke které se né a né dostat a byla určená k recenzi, tak jsem myšlenku, že knihu bych věnovala do soutěže, nejprve zkonzultovala s tím, kdo mi knihu zaslal a podle domluvy se pak zařídím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, díky za komentář a souhlasím. Navíc soutěž je skvělá forma propagace.

      Vymazat
  10. Je velký rozdíl dostat knihu jako dárek a PŘIJMOUT ji a knihu obdržet od nakladatele/vydavatele k recenzi bez nároku na vrácení knihy. Píšete tady většinou recenzentky a, promiňte, už máte jen ten svůj jeden pohled. Já toho autora chápu...

    OdpovědětVymazat
  11. Naprosto souhlasím. Je pravda, že knihu recenzent dostane zadarmo, ale také s ní ztráví spoustu svého volného času a vynaloží nějaké úsilí, aby knihu přečetl a napsal recenzi, za kterou se nemusí stydět.
    Myslím, že když poté knihu daruje, půjčí, prodá... je to už jen na něm. A i kdyby všechny knihy, které dostane opravdu prodal, určitě z toho nezbohatne.

    OdpovědětVymazat
  12. Já jsem asi tohohle názoru. Každý si může prodávat co chce, pokud je to jeho nebo to není nějaká věc, kterou by mu zakazovala prodávat vláda. Například drogy, že jo. Když něco člověk dostane, a je jedno, jestli jako dárek nebo úplatek za nějakou protislužbu. Pokud Stanley Kaye knihu jen půjčil nebo ji jí dal jen do úschovy, chápala bych vznik kauzy. Zvlášť, pokud by hodnota knihy byla 100 eur a více, což asi ne. Co by na to asi řekl právník? Ne vážně, do dnešního dne jsem ani nevěděla, čeho všeho jsem ušetřena, když nemám Instagram. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím, je to směšná kauza, být autorem, zpětně bych se za tohle styděla. Buď si stanovím podmínky spolupráce nebo potom neřeším blbosti. No, ješitnost je hrozná věc.

      Vymazat
  13. Naprosto souhlasím. Hezky jsi to napsala, Šárko 👍🏼

    OdpovědětVymazat
  14. Já mám plnou knihovnu svých vlastních knih. Kdybych k nim měla ještě recenzní výtisky, vůbec bych nestíhala číst. Souhlasím, že pokud si takovou knihu někdo nechce nechat, je jen na něm, co s ní udělá.

    OdpovědětVymazat
  15. Jako takhle je to každého věc. Když někdo dostane knihu na recenzi a zrecenzuje ji, tak pak si s ní může dělat co chce. Bohužel znám ale jednu blogerku, která dostává hrozně moc knih na recenze a prodává všechny a z jejích recenzí je evidentní, že knihy nečte, jen je prolítne...tak tohle mi třeba vadí. Chci číst recenze od lidí, kteří opravdu knihy čtou. Jinak je mi to jedno, že knihy je recenzantky prodávají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je potom hodně špatně, to mi vadí taky a divím se, že to nevadí nakladatelům.

      Vymazat
    2. Myslím, že tu recenzentku znám taky. Podle mne není možné, aby tolik recenzních výtisků přečetla, to by nemohla dělat nic jiného, než číst, navíc má malé děti. Jestli je to tedy ta, kterou myslíš ty.

      Vymazat
    3. Tak to by mě ted teda taky zajímalo, o koho jde :)

      Vymazat
  16. Děkuji vám všem za vaše komentáře :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥