RECENZE – MRTVÍ UMÍ MLUVIT

A. K. Turner
Překlad: Zdík Dušek
Rok vydání v ČR: 2021
Vazba: pevná/vázaná
Počet stran: 304
ISBN:  978-80-7633-557-8

Cassie, asistentka v pitevně, už za svou praxi zažila leccos. Ovšem teď před ní na stole leží někdo, koho velmi dobře znala. Cassie je přesvědčená, že dokáže vnímat poslední myšlenky mrtvých, a teď cítí, že závěr patologa, dle kterého jde o nešťastnou náhodu, není správný. Vidí snad ve svém zármutku přeludy, nebo se její intuice nemýlí a na smrti paní E. je něco zlověstnějšího?

Cassie je pět let zaměstnaná jako asistentka na pitevně. Tato práce jí snad byla předurčena už od dětství, protože jako malá nosila domů mrtvá zvířátka. Snad to i souviselo s tím, že ve čtyřech letech přišla o rodiče a vychovávala ji babička. A kdo ví, jak se malé dítě vyrovnává se smrtí. A mimochodem... Nyní se učí vycpávat zvířata.
Cassandra tedy pracuje na pitevně a paradoxně má snad lepší vztah s mrtvými než s živými. K mrtvým se chová uctivě, povídá si s nimi. Zní to skoro morbidně, ale je to tak. Je velice empatická k pozůstalým, citlivě jim pomáhá v nejhorších chvílích, když se přichází se svými blízkými rozloučit.

Jednoho dne, když jde připravit patologovi dalšího zemřelého, zjistí že nejde o cizího, neznámého člověka. Jde o paní E. Geraldina Edwardsová byla učitelka, která, když se s Cassie před několika lety na ulici poznala, odhadla, že jde o chytrou dívku, vytáhla ji z jejího rebelského života a postrčila ji k vystudování večerní školy. Díky tomu mohla začít pracovat na patologii. Paní E. byla žena středního věku a zemřela nejspíš utonutím ve vaně. Cassie se tomu nechce věřit, zvlášť, když pozná jejího arogantního, chladného a vypočítavého syna, který podezřele rychle spěchá na kremaci. Cassandra čeká na nějaké znamení od paní E., co se jí vlastně stalo. Cassie se to totiž stává, občas mívá pocity, že na ni mrtví promluví, že jí navedou k tomu, proč vlastně zemřeli. Zní to šíleně a Cassie se tím také nikomu nesvěřuje. Jenže paní E. mlčí a den kremace se blíží. Cassie ví, silně to cítí, že Geraldina nezemřela nešťastnou náhodou. Ale jak to dokázat? Navede ji sama paní E.? Nebo jí pomůže detektiv seržant Flytová, se kterou si zpočátku zrovna do oka nepadly?

Kniha mě na první dobrou zaujala velice povedenou obálkou a především anotací. Velice mě zajímají příběhy, odehrávající se na pitevnách, soudních patologiích a podobně. Člověk se dozví spoustu zajímavých věcí, o kterých by běžně neměl ani tušení.

Příběh měl poměrně pomalý rozjezd a na můj vkus to trvalo celkem dlouho. Řekla bych, že až v polovině nabral větší grády a víc jsem se do děje ponořila. Kapitoly jsou psány ve třetí osobě jak z pohledu Cassie, tak z pohledu seržantky Flytové. Příběh obsahuje hodně psychologických momentů, na tom je i vystavěný. Čtenář se dozvídá jak postřehy z minulosti Cassie, tak i detektiva Flytové. Objeví se i pár prvků řekněme nadpřirozena, ale pokud to někdo nemá rád, nemusí se bát, nijak to knihu nesměruje do jiných sfér.

Za mě jde o průměrný psychologický román s prvky thrilleru, který má však zajímavý námět i zápletku. Takže přestože nejde právě o pecku, ráda knihu k přečtení doporučím. Navíc nejde o samostatný příběh, můžete se těšit na další pokračování osudů sympatické Cassie.

A. K. Turner je britská spisovatelka, televizní producentka a scenáristka. Pravidelně se věnuje tvorbě hraných dokumentů s různorodou tematikou, od témat populárně naučných až po mapování kriminálních případů. Svůj první literární úspěch zaznamenala detektivní trilogií vydanou pod pseudonymem. Kniha Mrtví umí mluvit je tak její prvotinou napsanou pod vlastním jménem. Autorka žije v Londýně a pracuje na pokračování s Cassie Ravenovou, svéráznou asistentkou na pitevně.

Hodnocení: 78%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Alpress. Zde můžete knihu zakoupit.