RECENZE – OSUDNÉ SVĚDECTVÍ

Robert Bryndza
Překlad: Kateřina Elisová
Rok vydání v ČR: 2022
Počet stran: 384
Vazba: pevná / vázaná
ISBN: 978-80-271-3689-6

Detektiv Erika Fosterová se během večerní procházky v okolí svého nového domu v Blackheath ocitá na místě činu. Brutálně zavražděná žena je Vicky Clarkeová, která měla svůj vlastní podcast o skutečných zločinech.

Poté co se Erika připojí k vyšetřování případu, zjistí, že Vicky pracovala na nové epizodě podcastu o sexuálním predátorovi, který loví mladé studentky v okolí jižního Londýna, a než se v hluboké noci vloupá k nim domů, dlouho je sleduje.  Jakmile Erika zjistí, že všechny Vickyiny poznámky a zvukové nahrávky z jejího bytu v době její vraždy zmizely, začíná jí být jasné, že Vicky byla jen krok od odhalení útočníka, jenž ji zavraždil proto, aby nebyl odhalen a dopaden.

Pak ale přijde šok a Erika musí přehodnotit vše, co si do té doby o Vicky myslela a věděla. A s omezeným množstvím indicií a téměř žádnými důkazy musí najít vraha, než udeří znovu.

Erika se přestěhovala do nového domu, který je tedy v zoufalém stavu, potřeboval by řádnou rekonstrukci jako sůl. Ale bydlet musí, a vlastně se tam vůbec necítí špatně v té své viktoriánské „pevnosti“ na rozpadnutí.

Jistého večera, když si zašla koupit do blízkého bistra večeři, zaslechla cestou zpět z jednoho domu výkřik. Uvnitř našla vyděšenou ženu a další mladou ženu brutálně zavražděnou. Začíná se rozjíždět vyšetřování. Vypadá to, že oběť natáčela podcasty o sexuálních zločinech, páchaných na mladých studentkách. Odhalila snad pachatele a stala se tak nepohodlnou?

Na další díl s Erikou Fosterovou jsem se moc těšila. Přece jen mě její postava baví víc než hrdinka druhé série Kate Marshall. Autor si se čtenářem pěkně pohrává a zavádí ho úmyslně na mylné stopy. V příběhu se objevují různé podezřelé osoby, to co před chvílí platilo jako fakt, se s další kapitolou rozpadne jako domeček z karet, a vy si vždy na chvíli můžete myslet, že už jste přece jen možná kápli na pachatele. Ale kdepak, příběh je zapeklitě zamotaný.

Já jsem si knihu opět užila jako všechny předešlé díly a můžu ji všem fanouškům Eriky Fosterové jedině doporučit. A doufám, že na další pokračování nebudeme čekat tak dlouho jako na Osudné svědectví.

Robert Bryndza (* 1979, Lowestoft) je britský spisovatel a scenárista žijící na Slovensku. Je známý jako autor detektivek, ovšem v jeho činnosti lze najít i sérii romantických komedií.
Začal psát ve svých třinácti letech, kdy mu rodiče k vánocům koupili psací stroj. Vystudoval ale herectví na Guilford School of Acting v Londýně, ve kterém ale později nenašel uplatnění, a tak si vyzkoušel napsat divadelní hru s názvem Branko & Branka. Jelikož v roce 2007 uspěla na divadelním festivalu v Edinburghu, rozhodl se psaní věnovat profesionálně. Než se mu ale podařilo se svými díly prorazit, působil jako herec v Los Angeles, kde poznal svého současného manžela, Slováka Jána Bryndzu, který pracoval jako vizážista u filmu a jehož příjmení přijal.
První autorova kniha E-maily Coco Pinchardové vyšla v roce 2013; jedná se o romantickou komedii, která měla čtyři pokračování. S Jánem Bryndzou napsal satiru na život v Hollywoodu, kterou pojmenoval Mrcha Hollywood. V tomto díle čerpali ze svých zážitků z pobytu na tomto místě, zejména ze svých pracovních pozic herce a vizážisty. Později, znovu sám, sepsal ještě jeden romantický román Ten pravý a ta pravá.
Přestože se svými díly s romantickým nádechem dostal do povědomí čtenářů, jeho snem bylo vydat thriller s hlavní postavou detektiva šéfinspektora Eriky Fosterové. To se podařilo v roce 2016, kdy vyšel první titul Dívka v ledu. Toho se za dva roky prodaly více než 2 miliony výtisků a mimo jiné byl označen jako The Wall Street Journal nebo USA Today bestseller a práva byla prodána do dvaceti devíti jazyků. I pokračování Noční lov, Temné hlubiny, Do posledního dechu, Chladnokrevně a Smrtící tajnosti se drží na předních příčkách prodávaných knih. V těchto dílech autor často čerpá ze svých zkušeností. Například příběh knihy Noční lov je inspirován skutečností a odehrává se v místech Londýna, ve kterých autor žil přes deset let. Zajímavostí pak je, že hlavní postava sice žije ve Velké Británii, ale má slovenské kořeny. Detektivky Roberta Bryndzy vydává v češtině nakladatelství Grada Publishing, a.s. pod značkou Cosmopolis.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis. Knihu můžete zakoupit zde.