čtvrtek 27. října 2016

Recenze – Kdysi

Autor:                          Morris Gleitzman
Překlad:                      Barbora Punge Puchalská
Nakladatelství:        Argo
Rok vydání v ČR:    2016
Počet stran:              164

Anotace:
Každý si zaslouží zažít něco dobrého. Alespoň jednou v životě. Tři roky a osm měsíců žije devítiletý Felix v odlehlém katolickém sirotčinci v horách, ačkoli není katolického vyznání. Jeho rodiče nejsou mrtví. Přivedli ho k matce Mince, představené jeptišek, aby se měl dobře. A určitě si pro něj brzy přijdou, jak Felix věří, jen co vyřeší potíže, které mají se svým knihkupectvím. Protože židovští knihkupci to mají v Polsku roku 1942 těžké. Jak moc, to Felix pochopí, až když se v sirotčinci objeví muži s podivnými páskami na rukávech a začnou vyhazovat a pálit knihy z místní knihovny. Felix uteče, aby našel rodiče a před těmi muži je varoval. Cestou zachrání z hořícího domu malou Zeldu, jejíž rodina byla zavražděna, a pomalu mu dochází, co mají tihle spalovači knih za lubem. A co to znamená pro něj, Zeldu a všechny ostatní Židy. Morris Gleitzman líčí v prvním dílu z čtyřdílné řady život v okupovaném Polsku z dětsky naivní perspektivy malého hrdiny, jeho výpověď je však o to silnější.

Kdysi žil devítiletý polský židovský chlapec Felix v horách v katolickém sirotčinci, přestože nebyl katolík a neměl mrtvé rodiče. Matka s otcem ho pro jeho bezpečí svěřili představené jeptišek matce Mince a Felix věří, že se s nimi již brzy musí setkat. Přece mu při loučení řekli, že na něj nikdy nezapomenou. Tudíž se pro něj musí vrátit. Zuří 2. světová válka, ale Felix žije v sirotčinci v blažené nevědomosti. Oplývá bujnou fantazií, vymýšlí si příběhy a sepisuje je do svého zápisníku. Jednoho dne se v sirotčinci objeví cizí muži s páskami na pažích a pálí knihy. Felix se vyděsí a rozhodne se, že musí utéct, najít rodiče a varovat je před „paliči knih“. Rodiče totiž vlastní knihkupectví a byli by velmi nešťastní, kdyby o knihy přišli. A také Felix miluje knihy jako nic jiného na světě. Svůj útěk ze sirotčince opravdu uskuteční a ocitá se tváří v tvář hrůzám války.


Kdysi jsem zůstal celou noc vzhůru a čekal jsem, až přijede maminka s tatínkem.
Nepřijeli.
Zatím ne.
Ale to nevadí. Ve tmě po té úzké kamenité cestě, která vede z vesnice až k nám do hor, nikdo nejezdí, leda tak otec Ludwik. Říká, že jeho i jeho koně vede Bůh.
Naši nikdy tak zbožní nebyli, a tak by to raději neriskovali.
Přijedou hned, jak se rozední.
Teď mě trápí, jestli mě po třech letech a osmi měsících poznají.
Znáte to, jak se necháte ostříhat nebo vám vypadne zub a vaši rodiče pořád dokola melou o tom, že musíte být dítě toho příštipkáře od vedle?
Tak já jsem se změnil dokonce ještě víc. Když jsem sem přijel, byl jsem baculatý a malý, měl jsem pihy a chyběly mi dva zuby. Teď jsem dvakrát tak vysoký, mám brýle a plnou pusu zubů.

Kdysi je útlá kniha, ovšem s velmi silným příběhem. Felixe jsem si okamžitě zamilovala. Jeho dětská naivita, nevinnost, bezprostřednost, víra v dobro a v neposlední řadě bezbřehá fantazie mě naprosto dostala. Bohužel se Felix v době, kdy opustí bezpečí sirotčince, setkává s tvrdou realitou 2. světové války, s nenávistí vůči Židům. Nechápe to a je z toho hodně smutný. Nejvíc touží po setkání s rodiči, nechce si připouštět reálnou myšlenku, že by už nemuseli být živí.

Příběh, přestože je zasazen do velmi těžkého období, byl díky Felixovi pro mě jakýmsi pohlazením. Těžko se to popisuje. Musíte si knihu přečíst a určitě pochopíte, jak to myslím. Příběh je plný dětské dobroty a lásky.

Postava Felixe je skvěle propracovaná. Příběh je vyprávěn právě z pohledu chlapce v 1. osobě. Stanete se tak na několik hodin dítětem, které věří v dobro a laskavost. 

Každá kapitola začíná symbolicky slovem kdysi. Písmo je poměrně veliké, kniha se tedy čte velmi rychle. Obálka vypadá moc hezky, zaujala mě na první pohled.

Knihu vřele doporučuji. Pokud budete mít možnost si ji přečíst, neváhejte. Ochudili byste se o skvělý, literární zážitek. Já se k ní rozhodně nejednou vrátím.

O autorovi:
Morris Gleitzman se narodil v britském Sleafordu, od roku 1969 žije v Austrálii. Zpočátku psal filmové a televizní scénáře, než se začal plně věnovat dráze spisovatele. Jeho početné knihy pro děti a mládež byly přeloženy do mnoha jazyků a vyznamenány bezpočtem cen.






Hodnocení: 100%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Argo a Lucii van Koten.

Knihu můžete zakoupit například v knihkupectví Kosmas.

8 komentářů:

  1. Opět velice povedená recenze Šárko :-) Koukám, že poslední dobou čteš knihy, které mne hodně lákají :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Super recenze. Kniha vypadá zajímavě a má moc pěknou obálku. :)
    Find joy in the ordinary

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Sarko, moc pekna recenze, z ktere jde vycist, ze te kniha opravdu zasahla :-)
    Mej se krasne a hezky vikend preji :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze, knížka mě opravdu zajímá, už jí mám na seznamu :-) Díky za tip :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥