pondělí 1. října 2018

RECENZE – Na co Alice zapomněla

Autorka: Liane Moriarty
Překlad: Šárka Kadlecová
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání v ČR: 2015
Počet stran: 432
ISBN: 978-80-249-2729-9

Anotace:
Když se Alice probere na zemi v posilovně, má na hlavě pořádnou bouli a myslí si, že je jí dvacet devět a čeká první dítě se svým super úžasným manželem Nickem. Jenomže pak se dozví, že se jí z paměti právě vymazalo deset let života a že je ve skutečnosti devětatřicetiletá neurotička, která nejraději tráví svůj volný čas v posilovně nebo na poradách školního výboru se ženami, jež kdysi nesnášela. Jak se to stalo, že se její život tak radikálně změnil? Proč ji její manžel nenávidí? Co tak hrozného provedla, že s ní její milovaná sestra skoro nemluví? A do toho si není schopná vůbec vzpomenout na svoje tři děti – ne, Alice se najednou vidí jinýma očima a ta nová žena, o které jí vyprávějí, se jí vůbec nezamlouvá. Najde způsob, aby se znovu stala tím člověkem, kterým bývala?

Alici je devětatřicet let, vychovává tři děti a je momentálně v rozvodovém řízení. Úplně si nerozumí se svou sestrou Elisabeth. Když se jednoho dne po pádu v tělocvičně probere z bezvědomí, nepamatuje si posledních deset let života. Nepoznává své děti, své osobní věci, své nové chutě, nechápe, proč je k ní vlastní sestra tak rezervovaná, proč se rozvádí se svým milovaným Nickem, jak se mohla dopracovat k tak nádhernému domu. A proč se k ní jeden muž chová jako k důvěrné přítelkyni? Prostě nic, prázdno, černá díra. Co bude dělat? Jak se chovat k dětem, které „v životě neviděla“, přičemž je jejich matka? A manželství s Nickem? Proč ztroskotalo? Vždyť se tak milovali. Před deseti lety byla právě poprvé těhotná. Nemohla by rozvod ještě nějak zvrátit? A co se stane, až se jí vrátí paměť? Jestli se jí vrátí...


Neumím si představit, že bych jednoho dne otevřela oči a nepamatovala si deset let. Děti bych poznala, pravda, protože jsou už dospělé. Ale co to všechno kolem? Námět této knížky mě hodně zaujal. Bylo zajímavé sledovat Alici, která se z rázné, rezervované až skoro arogantní ženy vrátí díky úrazu zpět do přístupnější, benevolentnější, obecně milejší verze sebe samé. Zjišťuje, že spoustu lidí k ní má výhrady, protože nejspíš není povahově taková, jak se teď cítí. „Opravdu jsem tak hrozná“, honí se Alici často hlavou.

Kniha je dějově pomalejší, rozvláčnější, možná bych uvítala svižnější tempo. Ale i přesto se mi četla dobře. Autorka nám nepředkládá pouze Alicin příběh s amnézií, nýbrž také životní osudy její sestry Elisabeth, která se právě nachází ve složité životní situaci. A do třetice nám děj zpestřují blogové články babičky Frannie. 

Pokud máte chuť na příjemnou oddechovou knížku se zajímavým námětem poúrazové amnézie, určitě po příběhu Alice sáhněte. 

O autorce:
Liane se narodila v roce 1966 v Sydney. Je sestrou další známé australské spisovatelky Jaclyn Moriarty (píšící YA literaturu).
Poté co opustila školu, pracovala v reklamě a marketingu v nakladatelství. Pak rozjela vlastní firmu, chvíli předtím, než začala pracovat na volné noze jako reklamní textař. V roce 2004, po získání inženýrského titulu na Macquarie University v Sydney, vyšel její první román Tři přání. Dále vydala další tři romány.
Nyní žije v Sydney se svým manželem a dvěma dětmi.
Je autorkou několika románů a série knih pro děti, které vydala pod pseudonymem Nicol Berry, jimž se paradoxně většího úspěchu dostalo ve světě než doma v Austrálii.

Hodnocení: 80%

12 komentářů:

  1. já jsem od autorky nedokázala dočíst Manželovo tajemství a od té doby stále váhám, jestli si zkusit přečíst další knihu od ní... Uvidím. Pěkná recenze, Šárko :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéééé, Míšo, a mně se Manželovo tajemství líbilo zatím nejvíc. Je fakt, že jsem četla zatím jen tři, Manželovo tajemství, Poslední výročí a tuhle. Tak uvidíš, třeba jednou nějakou přece jen zkusíš :)

      Vymazat
  2. Zrovna jsem dočetla knihu Neohlizej se, ve které také hraje velkou roli ztráta paměti po úrazu:-). No je to častý námět na příběh:-). A díky vaší pěkné recenzi si knížku Na co Alice zapomněla poznamenávám do "chci si přečíst":-). Od autorky jsem zatím nic nečetla. Pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se Alice bude líbit, pokud se k ní dostanete. A děkuji :) Jinak Neohlížej se asi vůbec neznám, podívám se.

      Vymazat
  3. Při čtení tvé recenze jsem si vzpomněla na Neohlížej se, které bylo podobně zpracované, ale jednalo se o středoškolačku. Popravdě Na co Alice zapomněla mě velmi zaujala a určitě si ji budu chtít přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala výš, Neohlížej se neznám, musím se podívat, o jakou knížku jde :)

      Vymazat
  4. Knížku mám doma a budu se na ni muset zaměřit. Rozvláčné tempo je asi u autorky normální, podobný pocit jsem měla z Manželova tajemství. Ale líbilo se mi to. Snad bude i tahle. Pak mě od autorky čekají ještě Sedmilhářky.

    OdpovědětVymazat
  5. Hezká recenze. Vypadá to, že by se mi kniha mohla líbit... Jen teď nevím, kam jsem ji při stěhování zandala, protože v krabici, kde jsme myslela, že je - tak není :(( Ale ona někde vypluje!

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkná recenze.�� Od této autorky mám přečteno: Manželovo tajemství, Tři prani, Šílené vycitky, Zamilovanou hypnotyzerku a Poslední výročí. A na tuhle knížku se už velice těším. Přeju si ji k Jeziskovi. ��Líbí se mi jak autorka ve svých knihách propleta osudy několika lidí. ��

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥