pátek 31. srpna 2018

RECENZE – Moje dětství na draka

Autorka: Šárka Rosová Váňová
Nakladatelství: KNIHA.JE
Rok vydání: 2018
Počet stran: 136
ISBN: 9788090697911

Anotace:
Jaké bylo dětství v roce 1973?
Sladká vzpomínka pro rodiče, rozpustilý příběh pro jejich děti… Vitacit, Pedro, hlasatelky v televizi, tranďáky i úžeh kvůli mrkváčům!
Jestlipak si ještě pamatujte na tu počeštěnou zkratku CCCP, ve které figuroval car a carevna? A jak si s takovou delikátností poradil Šárčin tatínek - kutil, umělec, sem tam nervák a topič myší?

Krásný červený paperback s drakem na přebálce a v nestandardní velikosti vás zaujme na první pohled. Také font písma není úplně běžný, nicméně mým očím se jevil jako velice líbivý a naprosto vyhovující. Nakladatelství si s grafickou stránkou opravdu skvěle pohrálo, moc je chválím.

Příběh nám vypráví sama Šárka v první osobě. Zpočátku se tedy vžijeme do duše malé holčičky, později dospívající slečny, která mimo jiné řeší i první spíše platonické  lásky a srdceboly. Autorčin styl psaní mi sedl od první stránky. Šárka Rosová Váňová píše lehce, svižně, vtipně, s jednotlivými slovními obraty občas doslova čaruje. Kniha není pochopitelně pouze vtipná, protože život obsahuje i stinné stránky, a že ten Šárčin jich měl víc než dost. Nicméně autorka i ty hořké pasáže podává čtenáři s nadhledem. Nechce ho deprimovat, přestože mně chvílemi bylo u některých odstavců hodně smutno. Nicméně humorná stránka příběhu rozhodně převládá a je vidět, že autorka si psaní vyloženě užívala a chtěla čtenáře pobavit. A že se jí to povedlo na výbornou. 


Knížka mě bavila o to víc, že jsem rovněž „Husákovo“ dítě. Pamatuji si tedy Vitacit, touhu po moderních mrkváčích, odpor ke krimplenkám, prvomájový průvod, jen mi, sakryš, unikla ta zkratka CCCP. Vynahradila mi to tedy kniha, kde se mi dostalo osvěty a doslova jsem hýkala smíchy. Ovšem kniha není zdaleka určena jen pro naše ročníky. Autorka zde totiž nepopisuje politické problémy a podobné záležitosti, které by mladé čtenáře mohly případně odradit. Toho se určitě není třeba obávat. Šárka Rosová Váňová kouzlí svým jazykem a vy budete obracet s chutí stránku za stránkou. 

Až na pár chybek v textu nemám nic, co bych knize vytkla, naopak. Čtení jsem si užila a doufám, že Šárka napíše pokračování. Docela by mě zajímal její další příběh ze života středoškolačky. Já sama za sebe Moje dětství na draka vřele doporučuji.

O autorce:
Šárka se narodila v Mostě a vystudovala fotografickou a ekonomickou školu. Od roku 1996 působila jako moderátorka v regionální televizi a v několika pražských komerčních rádiích. Naposledy pracovala v Českém rozhlasu jako moderátorka proudového vysílání a Noční linky a autorka pořadů Mazlíci a Mikrofórum.
V současné době publikuje blogy na zpravodajském portálu iDnes.cz, třicet z nich vydala už jako e-knihu s názvem Přiměřeně laskavé příběhy. Příležitostně dabuje, nahrává rozhlasové spoty a čte komentáře.
Má ráda děti, manžela, přírodu a zvířata. Od dětství se snaží bránit vše slabé a pomáhat zvířatům v nouzi. Miluje svůj dům a zahrádku, kde čerpá sílu do dalších dnů, a i přes složitost současné doby věří, že vše, čím si procházíme, není zbůhdarma a má nás někam posunout.

Hodnocení: 85%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství KNIHA.JE. Knihu zde můžete zakoupit.

8 komentářů:

  1. Ta kniha má všude tak skvělá hodnocení, až se ji bojím číst.

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha vypadá vážně zajímavě. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Šárinko moc a moc jsem se pobavila při čtení Tvé knihy.Mnohokrát mi připomněla mé dětství.5 září jdu na operaci,knihu si vezmu sebou,znovu si ji budu číst,doufám že mi od smíchu neprasknou stehy.Nemohu se dočkat pokračování dalších příběhů.Opravdu kniha mi po dlouhé době vytvořila úsměv na tváři.Za něj Ti Šárinko moc děkuji..

    OdpovědětVymazat
  4. Milá anonymní čtenářko, trochu tuším, kdo jsi a moc děkuji za krásná slova. Věřím, že stehy pevně drží a smích jen decentně zasáhl bránici. Hlavně se brzy uzdrav a já budu zase psát :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář ♥